Philipp Dillschneider: Genekspression-regulering via RNA-interferens - en proces involveret i mesenkymale stamcellers differentiering og et potentielt værktøj til ”tissue engineering”

Ph.d.-forsvar. Onsdag den 27. august 2014. Philipp Dillschneider.

Philipp Dillschneider

Korrekt genekspression er vigtig for udviklingen og funktionen af væv og organer. Derfor reguleres genekspression på forskellige niveauer. En proces, der kontrollerer genekspression, er RNA-interferens, der anvender små RNA'er, såsom microRNA til silencing af gener. Disse microRNA er involveret i mange forskellige cellulære processer og er derfor vigtige i differentieringen af stamceller.

Philipp Dillschneider har studeret cellulære udtryk af microRNA i differentieringen af mesenkymale stamceller til fedt- og knogledannende celler. Desuden studerede han små RNA’er som potentielle lægemidler til ”tissue engineering”.

Hans undersøgelser bidrager til en bedre forståelse af, hvordan microRNA er udtrykt i løbet af differentieringen af celler.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center, Faculty of Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Onsdag den 27. August 2014 kl. 10.15.
Sted: 1110-223, Auditoriet, C. F. Møllers Allé 8, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: MicroRNA: A biomarker and a tool for adipogenesis and osteogenesis of mesenchymal stromal (stem) cells
Kontaktinfo: Philipp Dillschneider, e-mail : pdi@mb.au.dk, tlf.: 8715 6722
Professor Richard Oreffo, Institute of Development Sciences, University of Southampton, Storbritannien
Professor Susanne Mandrup, Institut for Biokemi og Molekylær Biologi, Syddansk Universitet
Seniorforsker Morten Foss (formand), iNANO, Aarhus Universitet
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.- afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn på Graduate School of Science and Technology / GSST, Ny Munkegade 120 , bygning 1521, lokale 112 , 8000 Aarhus C