Poul Nissen dekoreret med Dannebrogordenen

H.M. Dronningen har udnævnt professor Poul Nissen til Ridder af Dannebrogordenen pr. 23. august 2016 som anerkendelse for hans flotte karriere.

Poul Nissen er centerleder for the PUMPkin Centre og professor ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Poul Nissen forskningsgruppe anvender metoder såsom røntgenkrystallografi, elektronmikroskopi, elektrofysiologi, biokemiske metoder, cellebiologi og bioinformatik til at studere membranproteiner. Fokus på gruppens forskning er aktive transportsystemer på tværs af membranen, specifikt på P-type ATPaser (såsom Na +, K + -ATPase, Ca2 + -ATPase og H + -ATPase), men fokus er også på andre membranpumper såsom de tunge metalpumper. Også strukturen og funktionen af ??transportere såsom serotonin og receptorer i sortilin / SorLA-familien er undersøgt. Derudover undersøger Poul Nissens forskningsgruppe struktur-baserede tilgange til lægemiddelforskning og design.

Poul Nissen har en baggrund i krystallografiske studier af translationsfaktorer og ribosomet. Han blev interesseret i P-type ATPaser, da han vendte tilbage til Danmark fra sin postdoc studier på Yale University, hvor han arbejdede på at udrede struktur og funktion af ribosomet i laboratoriet hos  Thomas A. Steiz, der modtog Nobelprisen i 2009.

Historien bag Dannebrogordenen
Læs mere om Dannebrogordenen
Se hvilke ordener, der findes