Qianqian Zhang: Næste-generationssekventering for mere præcis kvægavl

Ph.d.-forsvar, tirsdag d. 19. december 2017, Qianqian Zhang.

Qianqian Zhang

I løbet af sine studier har Qianqian Zhang undersøgt forskellige strategier for brug af helgenomsekvensvarianter fra næste-generationssekventering i kvægavl. Ved at bruge helgenomsekvensvarianter har hun igennem den demografiske historie og avlshistorie i forskellige kvægpopulationer påvist den genetiske variation, nylig og tidligere indavl samt et introgressionsmønster på tværs af genomet. Ved at bruge de nyeste, genomiske værktøjer har hun vist, at fordelingen af funktionelle genetiske varianter i runs of homozygosity og introgresserede haplotyper er blevet formet af nylig, selektiv avl i kvægpopulationer. Hun har også sammenlignet styrkerne i forskellige, genbaserede associationskortlægningsmetoder ved at kombinere de sjældne varianter indenfor et gen, og hun er den første til at beskrive sjældne og lavfrekvente varianters rolle i variationen af forskellige, komplekse træk og deres indvirkning på genomisk prædiktionspålidelighed.

Den nye viden, hendes studier bibringer forskningsfeltet, vil kunne udnyttes til at identificere associerede varianter, og ligeledes til at forbedre genomisk prædiktion med en bedre brug af helgenomsekvensvarianter. Metoderne, der bruges i udnyttelsen af brugen af helgenomsekvensvarianter, kan være nyttige i studiet af andre husdyrarter.

Ph.d-afhandlingen er udført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology Fakultetet, Aarhus Universitet, og Wageningen University & Research, Wageningen, Holland.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag, den 19. december kl. 9.00.
Sted: Auditoriet, Aarhus Universitet Foulum, Blichers Allé 20, 8830 Tjele
Afhandlingens titel: Exploiting whole genome sequence variants in cattle breeding: Unraveling the distribution of genetic variants and role of rare variants in genomic evaluation
Kontaktoplysninger: Qianqian Zhang, email: qianqian.zhang@mbg.au.dk tlf.: +45 87157623
Medlemmer af bedømmelsesudvalget:
Professor Fred van Eeuwijk, Wageningen University, Holland
Professor Johann Sölkner, University of Natural Resources and Life Sciences, Wien, Østrig
Professor Hubert Pausch, Swiss Federal Institute of Technology, Zürich, Schweiz
Hovedvejledere:
Seniorforsker Goutam Sahana, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Lektor Mario Calus, Animal Breeding and Genomics, Wageningen University, Holland
Bivejledere:
Professor Mogens Sandø Lund, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Lektor Bernt Guldbrandtsen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-forsvaret vil foregå på engelsk.

Ph.d.-forsvaret er offentligt.

Afhandlingen er tilgængelig på Science and Technology Fakultetes Ph.d.-skole/GSST,
Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.