Rasmus Kock Flygaard: Regulering af proteinsyntese – essentielle mekanismer for bakterielt såvel som humant liv

Ph.d.-forsvar, fredag den 21. september 2018, Rasmus Kock Flygaard.

Rasmus Kock Flygaard

I løbet af sit ph.d.-studium har Rasmus Kock Flygaard forsket i strukturer af komplekser involveret i reguleringen af proteinsyntese i både bakterielle og humane celler. Eftersom syntese af nye proteiner er en yderst energikrævende proces, er celler nødsaget til at kunne regulere processen, enten for at bevare energi til at kunne overleve i stress-situationer eller for at kunne kontrollere, hvornår specifikke proteiner udtrykkes samt i hvilke mængder. Rasmus Kock Flygaard har bestemt strukturer af en ribosom-dimer fra bakterien Thermus thermophilus og brugt disse strukturer til at analysere, hvordan ribosomerne inaktiveres og derved forhindres i at kunne syntetisere nye proteiner. Ydermere har han også karakteriseret strukturen af det humane RISC-Loading Complex samt undersøgt aktiviteten af dette kompleks under forskellige betingelser.

De nye forskningsresultater bidrager for det første med en detaljeret forståelse af inaktiveringen af ribosomer ved dimeriseringsmekanismen. For det andet bidrager resultaterne på RISC-Loading Complex til at kunne foreslå en ny model for aktiviteten af dette kompleks i reguleringen af proteinsyntesen.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Fakultetet for Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 21. september 2018, kl. 14:15
Sted: Bygning 1532, lokale 116, Auditorium G1, Institut for Matematik, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 118, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Strukturelle studier af prokaryote og eukaryote komplekser involveret i regulering af translation
Kontaktinfo: Rasmus Kock Flygaard, e-mail: rasmuskf@mbg.au.dk, tlf.: +45 25117806
Professor Guillermo Montoya, Center for Proteinforskning, Københavns Universitet
Professor Daniel Wilson, Institut for Biokemi og Molekylærbiologi, Hamborgs Universitet, Tyskland
Seniorforsker Jan Trige Rasmussen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Lektor Ditlev E. Brodersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Dr. Lasse Jenner, Integreret strukturbiologi, IGBMC, Frankrig
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.