Simon Asbjørn Larsen: Isolering af antistoffragmenter specifikke for brystkræft

Ph.d.-forsvar, tirsdag 31. marts 2015, Simon Asbjørn Larsen

Simon Asbjørn Larsen

Udviklingen af antistoffer, der er specifikke for brystkræft, kan føre til nye opdagelser indenfor biomarkører, diagnosticering samt individuel behandling.

Det er baggrunden for Simon Asbjørn Larsens ph.d.-studie, hvor han har arbejdet med selektion af rekombinante antistoffragmenter vha. phage display teknologi. Der er blevet udviklet en ny metode som gør det muligt at isolere antistoffragmenter, der binder sjældne celler i væv. Metoden er blevet anvendt på biopsier fra brystkræftpatienter, og herved er flere brystkræft specifikke antistoffragmenter fundet.

Yderligere karakterisering af disse antistoffragmenter og de antigener de binder, har potentiale til at bidrage betragteligt til vores forståelse af brystkræftens heterogenitet samt i udviklingen af nye individuelle behandlingsformer.

Ph.d. studiet blev gennemført ved afdeling for molekylærbiologi og genetik, Aarhus Universitet

Tid: Tirsdag 31. marts 2015 kl 11.00
Sted: Bygning 3130, lokale 303, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 10, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel:
Identification and analysis of cell-specific biomarkers of breast cancer subpopulations by recombinant antibody selection
Kontakt info: Simon Asbjørn Larsen, SAL@mbg.au.dk
Principal Investigator, Ugo Cavallaro, Molecular Medicine Program, European Institute of Oncology, Milano, Italy
Team Leader, Pierre Martineau, Institut de Recherche en Cancérologie de Montpellier
Associate Professor, Ernst-Martin Füchtbauer (chair), Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University
Hovedvejleder: Lektor Peter Kristensen, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-forsvaret vil blive afholdt på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.