Simone Giacometti: Cap-bindende protein kompleks (CBC) spiller en nøglerolle i genekspression

Ph.d.-forsvar, mandag den 11. april 2016. Simone Giacometti.

Simone Giacometti

Det Cap-bindende proteinkompleks (CBC) spiller en central rolle i genekspression. Under sit ph.d.-studium anvendte Simone Giacometti flere forskellige tilgange til at belyse den rolle, CBC-associerede proteiner spiller i RNA biogenese og metabolisme. Det centrale element i Simones projekt har været anvendelsen af en iClip-tilgang til at identificere de såkaldte ”transcriptome-wide” mål for flere RNA-bindende proteiner.

For at karakterisere endnu ukendte CBC-interagerende proteiner udførte Simone også en affinitetsscreening til påvisning af proteininteraktioner i kombination med en formaldehyd-baseret kemisk tværbindingsstrategi.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet, i samarbejde med Institute of Molecular Genetics of Montpellier (IGMM), Université Montpellier 2, Frankrig.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 11. april 2016, kl. 14.00
Sted: Bygning 1531, lokale 219, Auditorium D4, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 116, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: CBC bound proteins and RNA fate
Kontaktoplysninger: Simone Giacometti, e-mail: giacometti@mb.au.dk, tlf.: 646-639-0919
Medlemmer af bedømmelsesudvalget:
Lektor Peter Brodersen, Institut for Biologi, Københavns Universitet, Danmark
Research director 2nd class Inserm Stéphan Vagner, Insitute Curie, Paris, Frankrig
Research Director Jean-Christophe Andrau, Insitut de Génétique Moléculaire de Montpellier, CNRS and Montpellier University, Frankrig
Lektor Anni Hangaard Andersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Torben Heick Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Dr. Edouard Bertrand, Institut de Génétique Moléculaire de Montpellier, CNRS and Montpellier University, Frankrig
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn på Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.