Sofia Mortensen: Strukturelle studier af proteinerne fra det medfødte immunforsvar

Ph.d.-forsvar, mandag den 16 marts 2015. Sofia Mortensen.

Sofia Mortensen

Under sit ph.d. forløb har Sofia Mortensen undersøgt nogle af proteinerne fra det medfødte immunsystem, som spiller en vigtig rolle i beskyttelse af kroppen mod infektioner og ligeledes er med til at holde kroppen sund og rask. Sofia Mortensens forskning har fokuseret på en strukturel forståelse af, hvordan disse proteiner interagerer med hinanden og deres funktion i et sygdomsmæssigt sammenhæng. Afhandlingen beskriver den strukturelle basis for funktionen af immunsystemets proteinerne, som kan bruges til at få en bedre forståelsen af årsagerne til mange sygdomme samt på sigt føre til en behandling.

Til at besvare disse spørgsmål har Sofia Mortensen brugt forskellige teknikker som røntgen krystallografi og SAXS (røntgen småvinkelspredning), som kan give information omkring proteiner på det atomare plan samt deres 3D-struktur. De opnåede resultater fra afhandlingen har specielt haft fokus på et af proteinerne fra immunsystemet kaldet C4b. Disse resultater vil i fremtiden kunne anvendes til at udvikle terapeutiske behandlinger af sygdomme som f.eks. lupus, gigt og blodforgiftning.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO) og Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Science & Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 16. marts 2015, kl. 13.15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, Auditorium iNANO, Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 14, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Structural studies of the proteins of the classical and lectin pathways of complement system of innate immunity
Kontaktinfo: Sofia Mortensen, e-mail: sofias@inano.au.dk, tlf.: 5020 5475
Professor Jean Van den Elsen, Department of Biology & Biochemistry University of Bath, England
Lektor Bente Vestergaard, Department of Drug Design and Pharmacology, Københavns Universitet
Lektor Rikke Louise Meyer (formand), iNANO og Institut for Bioscience, Aarhus Universitet
Professor Gregers Rom Andersen, iNANO og Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.