Studerende fra molekylær ernæring og fødevareteknologi med på vinderhold

En mælkedrik med renset vand sejrede i FoodTech Challenge. En bachelorstuderende fra MBG var med på det vindende hold.

Studerende Morten Thybo (i midten), der har været bachelorstuderende på MBG, var med til at vinde en konkurrence i fødevareteknologi. Foto: Tony Brøchner / MCH

Kandidatstuderende på molekylær ernæring og fødevareteknologi Morten Thybo var med på det hold, der vandt konkurrencen FoodTech Challenge, der fandt sted under Nordeuropas største fagmesse for fødevareteknologi, FoodTech 2014, i MCH Messecenter Herning i oktober 2014. Morten Thybo har lavet sit bachelorprojekt hos Esben Skipper Sørensen, Sektionen for Molekylær Ernæring ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

En meget simpel løsning på, hvordan mennesker uden adgang til rent vand og køleskab alligevel kan få en vitamin- og proteinrig mælkedrik, sikrede de fem studerende på holdet titlen som vindere af FoodTech Challenge. Foruden Aarhus Universitet kom de studerende fra DTU, Aalborg Universitet og Københavns Universitet.

Vinderne havde fået en opgave fra Dupont, som lød på, hvordan man kan bringe en mælkebaseret blanding af protein, vitaminer og mineraler ud til områder, hvor adgangen til rent vand og køleskab er begrænset. Dupont-holdet havde taget udgangspunkt i, at der er 800 millioner mennesker, der sulter, hvoraf mere end 200 millioner bor syd for Sahara. Derfor var holdets løsning målrettet det område.

Gruppens løsning indeholder en plastpose med mælkepulver. Heri fyldes vand fra en plastflaske. Flasken indeholder en lille carbon-enhed, som sørger for at rense det snavsede vand, så det kan bruges som drikkevand.

Dommerkomiteen lagde i deres afgørelse vægt på, at der var tale om en meget simpel løsning, som har store muligheder for at kunne blive realiseret. Desuden havde gruppen inddraget mulighederne for, at der kunne blive et nyt marked for mælkepulver.

Læs pressemeddelelsen på FoodTech’s hjemmeside.