Terry Mun: Analyse og anvendelse af et naturligt mutagen for bedre indsigt i plante-mikrobe interaktioner

Ph.d.-forsvar, fredag 9. december 2016. Terry Mun.

Terry Mun

Bælgplanter kan i symbiose med kompatible jordbakterier omdanner atmosfærisk kvælstof til biologisk tilgængelige nitrater. Symbiose kræver, at planterne tillader infektion af gavnlige jordbakterier, men de er samtidig nødt til at beskytte sig mod skadelige patogener, der kunne forsøge at udnytte den symbiotiske infektionsmekanisme. I løbet af sine studier har Terry Mun etableret en online informationsportal for bælgplanten Lotus japonicus (Lotus) og studeret en specifik mutations-mekanisme i Lotus. Han udnyttede derefter en mutantpopulation genereret ved hjælp af samme mutations-mekanisme til at fremme forståelsen af plante-mikrobe interaktioner. Hans arbejde har givet forskere verden over adgang til en stor samling af Lotus-centrerede ressourcer, der er tilgængelige via enkle, men effektive værktøjer. Hans forskning identificerede også et gen involveret i ethylen-signalering, der spiller en vigtig rolle i interaktionen mellem Lotus og gavnlige og skadelige mikroorganismer, og som også har betydning for de særlige rodknolde, der kræves for at være vært for symbionterne.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 9. december 2016, kl. 13.00
Sted:
Bygning 1252, lokale 204, Eduard Biermann Auditorium, Søauditorierne, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel:
Tri-LORE-gy—LORE1, a three-part journey
Kontaktinfo:
Terry Mun, terry@mbg.au.dk, tel: +45 50 34 00 56

Professor Klaus Mayer, Department of Plant Genome and Systems Biology (PGSB), Helmholtz Center Munich, German Research Center for Environmental Health
Professor Kåre Lehmann Nielsen, Institut for Kemi og Biovidenskab - Sek. for Bioteknologi, Aalborg Universitet
Professor Claus Oxvig (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:

Professor Jens Stougaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:

Lektor Stig U. Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog:
Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology (GSST), Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.