Tobias Kromann-Tofting: Fremstilling af kamelantistoffragmenter til at studere og hæmme aktiviteten af serin-proteaser

Ph.d.-forsvar, torsdag den 17. december 2015. Tobias Kromann-Tofting.

Tobias Kromann-Tofting

I løbet af sit ph.d.-studium har Tobias Kromann-Tofting arbejdet med en ny type af antistoffragmenter - såkaldte nanobodies – der fremstilles fra dyr indenfor kamelfamilien. Tobias Kromann-Tofting har udviklet nanobodies med høj affinitet mod serin-proteasen urokinase, hvis aktivitet i ureguleret tilstand spiller en afgørende rolle for udviklingen af alvorlige sygdomme, blandt andet kræft og gigt. Under anvendelse af en række biokemiske og biofysiske metoder herunder røntgenkrystallografi har Tobias Kromann-Tofting studeret hvordan de fremstillede nanobodies kan bruges til at regulere aktiviteten af urokinase på atomart niveau. Projektet har tilvejebragt en dybtgående forståelse for nye metoder til at studere og hæmme serin-proteaser ved hjælp af nanobodies. Desuden giver forskningsresultaterne håb for at bruge nanobodies i en række nye applikationer fx i udviklingen af nye lægemidler.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 17. december 2015, kl. 13.00
Sted: Bygning 1593, lokale 012, iNANO Auditorium, Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 14, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Orthosteric and Allosteric regulation in Trypsin-like Serine Peptidases
Kontaktinfo: Tobias Kromann-Tofting, e-mail: tobiaskh@mbg.au.dk, tlf.: 24452009
Professor Hans Brandstetter, Department of Molecular Biology, University of Salzburg, Austria
Professor Birte Svensson, DTU SYSTEMBIOLOGI, Institut for Systembiologi, Enzyme and Protein Chemistry, Danmarks Tekniske Universitet
Lektor Ernst-Martin Füchtbauer (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Peter Andre Andreasen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.