Trine Ilsø Jensen: Analyse af microRNA´er – hvordan er de reguleret?

Ph.d.-forsvar, mandag den 9. maj 2016. Trine Ilsø Jensen

Trine Ilsø Jensen

microRNA´er (miRNA´er) er små RNA-molekyler, der spiller en vigtig rolle i reguleringen af genudtryk ved at binde til mRNA´er og forhindre, at disse bliver oversat til protein. I løbet af sit ph.d.-studium har cand.scient. Trine Ilsø Jensen forsket i disse ikke-kodende miRNA´er, og hvordan de er reguleret.

Trine Ilsø Jensen har udviklet en ny metode til at undersøge genstrukturen af disse miRNA´er ved brug af et muteret Drosha-protein og dybdesekventering, hvilket potentielt kan give information omkring deres egen regulering. Desuden har hun bidraget til studiet af et cirkulært RNA-molekyle, der fungerer som en miRNA-”svamp” (ciRS-7) ved at binde til et specifikt miRNA (miR-7) og forhindre dennes funktion. Biogenesen og funktionen af dette cirkulære RNA-molekyle blev yderligere undersøgt.

De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelsen af, hvordan miRNA´er selv er udsat for regulering, hvilket igen kan bidrage til en yderligere forståelse af det komplekse regulatoriske netværk, som findes inden i celler.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Td: Mandag den 9. maj 2016 kl. 13.15
Sted: Bygning 1252, lokale 204, Eduard Biermann-auditoriet, Bartholins Allé 3, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Towards an understanding of miRNA regulation
Kontaktinfo: Trine Ilsø Jensen, e-mail: trinej@inano.au.dk, tlf.: 22404152
Professor Irene Bozzoni, Department of Biology and Biotechnology (BBCD), University of Rome, Italien
Lektor Peter Brodersen, Department of Biology, Københavns Universitet
Lektor Ernst-Martin Füchtbauer (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Jørgen Kjems, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, og iNANO, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Adjunkt Thomas Birkballe Hansen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, og iNANO, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.