Ulf Andersson Vang Ørom modtager Lundbeckfondens Ascending Investigator-bevilling på 5 mio. kr.

Ulf Andersson Vang Ørom fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, modtager som en af 20 førende danske forskere 5 mio. kr. fra Lundbeckfonden som led i deres nye program, der er målrettet etablerede forskere til projekter med potentiale for videnskabelige gennembrud. Målet med projektet er at finde nye RNA-modifikationer, der spiller en rolle i udvikling af kræft.

Ulf Andersson Vang Ørom (til højre) håber med bevillingen at kunnet finde hidtil ukarakteriserede RNA-modifikationer, der spiller en rolle i udviklingen af kræft. En sådan viden om ændringer af RNA i sygdom vil på lang sigt gøre det muligt at udvikle mere målrettet medicin. Foto: Lisbeth Heilesen.

Omdrejningspunktet for Ulfs forskning er RNA, og hvordan ændringer i RNA kan føre til sygdom. RNA er en ustabil kopi af DNA, der spiller en vigtig rolle, når vores genetiske kode skal aflæses og omsættes til biologiske molekyler. RNA bliver kvalitetssikret gennem flere processer bl.a. splicing, hvor ikke-funktionelle dele af RNA fjernes, og det endelige molekyle – der kan videreføre informationer – dannes.

RNA er i princippet bygget op af fire byggesten og fremstår dermed med et relativt simpelt alfabet. Ændringer af byggestenene i RNA gennem RNA-modifikationer kan imidlertid gøre informationsmængden i RNA væsentlig mere kompleks. Der findes mere end 100 forskellige RNA-modifikationer, der kan målrette det enkelte molekyle til forskellige processer i kroppen. RNA-modifikationer kan også påvirke splicing, og forkert splicing kan føre til sygdom.

Som nævnt er målet med det bevilgede projekt at finde hidtil ukarakteriserede RNA-modifikationer, der spiller en rolle i udvikling af kræft. En sådan viden om ændringer af RNA i sygdom vil på lang sigt gøre det muligt at udvikle mere målrettet medicin.

For mere information om Ulf Andersson Vang Øroms forskning:

Om Lundbeckfonden Ascending Investigators bevilling

Med denne bevilling ønsker Lundbeckfonden at støtte etablerede og talentfulde biomedicinske forskere ved danske universiteter og ikke-kommercielle forskningsinstitutter. Bevillingen skal give forskerne mulighed for at udvikle deres karriere og styrke deres potentiale til at lave videnskabelige gennembrud indenfor biomedicinsk forskning.

Lundbeckfonden har netop uddelt 20 af disse bevillinger a 5 mio. kr. til førende danske biomedicinske forskere.

Lektor Ulf Andersson Vang Ørom
ulf.orom@mbg.au.dk - Mobil: 22288766