Unik pumpe i sædceller muliggør en vanskelig rejse

I løbet af sit ph.d.-studium har Michael Jakob Voldsgaard Clausen lavet en detaljeret undersøgelse af en molekylær pumpe, der er helt essentiel for sædceller, og som ikke findes i andre celletyper.

Michael Jakob Voldsgaard Clausen

Sædcellers job er at transportere genetisk materiale fra hankøn til hunkøn, og for at gennemføre dette projekt, skal cellen på en rejse fra testikel til æggestok, hvor både pH-værdi og koncentrationer af salte ændrer sig drastisk. Michaels resultater viser, at denne sædcellespecifikke pumpe er tilpasset til at kunne bevare en stabil aktivitet under forhold, hvor saltkoncentrationer og cellens membranpotentiale ændrer sig. På sigt vil resultaterne måske kunne benyttes i udviklingen af en p-pille til mænd.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet, ved Department of Cellular and Molecular Physiology ved Yale University og ved Department of Physiology ved Université de Montréal.

Michael Clausen forsvarede sin ph.d. d. 23. april 2012. Ph.d.-vejledere: Poul Nissen og Hanne Poulsen.

Hør interview med Michael Clausen på Radio 24syv om hans resultater.

(Interviewet begynder 45.22 inde i udsendelsen)

Ydereligere oplysninger

Michael Jakob Voldsgaard Clausen