Winnie Füchtbauer: LysM receptorer i planter – At skelne ven fra fjende

Ph.d.-forsvar, torsdag den 16. juni 2016. Winnie Füchtbauer.

Winnie Füchtbauer

Planter er uafbrudt i kontakt med både gavnlige og skadelige mikrober, og interaktionen med sådanne er afgørende for plantens overlevelse og trivsel. Planter skelner mellem forskellige mikroorganismer ved at genkende mikrobe-specifikke molekyle-mønstre (MAMPs), svarende til menneskers fingeraftryk, og derefter igangsætte enten forsvarsmekanismer eller etablere et symbiotisk forhold. I løbet af sine studier har Winnie Füchtbauer undersøgt én specifik receptorfamilie som er ansvarlig for genkendelsen af kulhydratmolekyler. Hun har fokuseret på to gavnlige typer af mikrober (kvælstoffikserende bakterier og arbuskulære svampe) samt den meget udbredte, men skadelige ægsporesvamp Phytopthora palmivora. Phytopthora slægten er mest kendt for de store konsekvenser den havde i Irland under kartoffelpesten.

Opdagelsen af at en LysM receptor er involveret i planternes forsvarsmekanismer imod denne ægsporesvamp bidrager til ny viden om infektionen af denne mikrobe, og kan, på sigt, bidrage til nye bekæmpelsesmetoder og fremavling af resistente planter.

Ph.d-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d. studerende.

Tid: Torsdag den 16. juni 2016, kl. 13.15.
Sted: Bygning 1252, lokale 310, Auditorium Jeppe Vontillius (Sø-auditorierne), Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: The role of two LysM receptor-like kinases in symbiosis and pathogenesis
Kontaktinfo: Winnie Füchtbauer, winnief@mbg.au.dk
Lektor Uta Paszkowski, Department of Plant Sciences, University of Cambridge
Lektor Michael Foged Lyngkjær, Institut for Plante- og Miljøvidenskab. Plantebiokemi, Københavns Universitet
Lektor Knud Erik Larsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Jens Stougaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Simona Radutoiu, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlinen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.