Zebin Hong: Strukturel indsigt til de naturlige mekanismer for aktivitetsregulering af matriptase

Ph.d.-forsvar, torsdag den 10. september 2015. Zebin Hong.

Zebin Hong

Under sine studier har Zebin Hong fokuseret på de naturlige mekanismer for aktivitetsregulering af den type-II transmembrane serinprotease matriptase. Generelt er den proteolytiske aktivitet af matriptase tæt reguleret på flere niveauer, under aktiveringen af den zymogen form og senere ved hæmning via dets naturlige hæmmere. Hepatocyte vækstfaktor aktivator hæmmer-1 (HAI-1) er en vigtig matriptase hæmmer. Både matriptase og HAI-1 har i muse knock out modeller vist sig at være nødvendige for overlevelse. Desuden synes et afbalanceret niveau mellem matriptase og HAI-1 at være afgørende for at opretholde homeostase. Ydermere, har muse genetiske undersøgelser vist, at et overskud af matriptase aktivitet i forhold til HAI-1, i de fleste tilfælde, resulterer i udviklingen af kræft.

Zebin Hong har løst væskefase NMR strukturen af det ukarakteriserede N-terminale MANEC domæne af HAI-1. Denne struktur er også den første af sin art af et MANEC-type domæne. Zebin Hong også løst røntgen krystalstrukturen af det andet ukendte domæne af HAI-1, det såkaldte “interne domæne”, og vist at dette stimulere HAI-1’s hæmningsaktivitet. Disse to strukturer har ikke kun tilvejebragt den manglende strukturelle information om HAI-1-domæner, som er en nødvendighed for fremtidige modelleringer af fuld længde HAI-1 molekylet, men har også givet et spændende indblik til samspillet mellem tertiærstruktur og funktion i dette multidomæne protein.

Ph.d.-studiet er gennemført ved iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resume er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 10. september, 2015 kl. 13.15
Sted: Bygning 1590, room 213, iNANO, Aarhus University, Gustav Wieds Vej 14, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Structural insights to the natural mechanisms for activity regulation of matriptase
Kontaktinfo: Zebin Hong, e-mail: zebin@inano.au.dk, tlf.: 5019 9107
Professor Vincent Ellis, School of Biological Sciences, University of East Anglia, UK
Professor Birte Svensson, Institut for Systembiology, Danmarks Tekniske Universitet
Lektor Rikke Louise Meyer (formand), Institut for Bioscience og iNANO, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Lektor Jan Kristian Jensen, Institut for Molekylærbiology og Genetik, Dansk-kinesisk Center for Proteaser og Cancer, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Frans Mulder, Institut for Kemi og iNANO, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Ph.D. skolen ved AU Science and Technology, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.