Nyheder

Atomar model af Haptoglobin-Hæmoglobin komplekset som viser en vægtstangs-lignende struktur. Når man sender kraftig røntgenstråling gennem proteinkrystaller, spredes strålerne. Ud fra intensiteterne af disse stråler kan man genere et 3-dimensionelt kort over atomerne i krystallen, som igen bruges til at bygge en model af proteinet. Klik billede for større udgave.

31.08.2012 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Aarhus-forskere løser mysterium i blodet

En tværfaglig gruppe af forskere fra AU har netop publiceret en artikel i Nature med titlen ”Structure of the haptoglobin–haemoglobin complex". Lektor Gregers Rom Andersen fra MBG har bidraget til artiklen med at bestemme krystalstrukturen af komplekset mellem hæmoglobin og haptoglobin.

Foto: Colourbox

27.08.2012 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

15 millioner til nyt membrancenter ved Aarhus Universitet

En gruppe forskere ved AU har fået bevilget 15 millioner kroner til at oprette et nyt forskningscenter, hvor kroppens membranproteiner skal undersøges. Følgende forskere fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik er med i centret: Gregers Rom Andersen, Rune Hartmann, Lene Niemann Nejsum, Poul Nissen, Claus Oxvig og Lea Thøgersen.

Thomas Beuchert Kallehauge (til højre) og Torben Heick Jensen har i samarbejde med franske forskere kastet lys over et fænomen, hvor eksport af mRNA er ineffektiv. Studierne viser, at mRNA bevaret i såkaldte nukleare “dots” er translationelt aktive, og at “dots” kan fungere som lagringssteder for umodent RNA (foto: Estelle Marchal).

24.08.2012 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

mRNA kvalitetskontrol forhindrer kontaminering af celler

Forskere fra Aarhus Universitet har netop kortlagt en ny kvalitetskontrolmekanisme, som forhindrer kontaminering af celler med umodent mRNA. Dette hjælper os til at forstå, hvordan mRNA kvalitetskontrol kan forebygge utilsigtet spredning af giftige mRNA-molekyler.

Figur 1. Forskerne har brugt den kødædende plante Venus-fluefanger til deres forskning, der har resulteret i en omfattende analyse af proteinsammensætningen i plantens fordøjelsesvæske, samt en væsentlig bedre viden om fordøjelsen af byttedyr i disse planter (foto: Jan J. Enghild).
Figur 2: Arbejdsgangen i studiet af fordøjelsesvæsken som Venus-fluefanger producerer (figur: Kristian W. Sanggaard). Klik figur for større udgave.

20.08.2012 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Unikke fordøjelsesenzymer opdaget hos kødædende plante

En nyligt offentliggjort undersøgelse foretaget af forskere fra Aarhus Universitet giver den hidtil mest omfattende analyse af protein-sammensætningen i fordøjelsesvæsken hos den kødædende plante Venus-fluefanger, samt en væsentlig bedre viden om fordøjelsen af byttedyr i disse planter. Den store datamængde, som er genereret i studiet, vil kunne…

Professor Peter Andreasen (til venstre) med professor Mingdong Huang, der er leder af State Key Laboratory of Structural Chemistry ved the Fujian Institute of Research on the Structure of Matter, Chinese Academy of Sciences i Fuzhou, hvor Peter Andreasen er blevet tildelt et visiting professorship.

10.08.2012 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Peter Andreasen tildelt visiting professorship i Kina

Professor Peter Andreasen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, er tildelt et såkaldt ”Visiting Professorship for Senior International Scientists of the Chinese Academy of Sciences in 2012”.