Nyheder

Illustration viser det cirkulære molekyle, ciRS-7, der har indfanget mikro-RNA’er, som derved inaktiveres (figur: Reza M. Zadegan)
Udtrykket at cirkulært RNA ciRS-7 og miR-7 i musehjerne. Panel a og c viser tilstedeværelsen af det ciRS-7 visualiseret med mørk farve. Når dette sammenlignes med tilstedeværelsen af miR-7 (panel b og d), ser man et tydeligt overlap. I panel e ser man forekomsten af ciRS-7 farvet med en fluoroscerende markør, som viser, at dette cirkulære RNA er et af de højst udtrykte RNAer i musens hjerne neuroner (figur: Thomas Birkballe Hansen og Bettina H. Clausen) - Klik figurer for større udgave

28.02.2013 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Offentligheden / Pressen

Ny viden om vores arvemasse

Danske forskere har opdaget en helt ny funktion i vores celler, som på sigt kan have stor betydning for forståelsen og behandlingen af en lang række humane sygdomme. Resultaterne er beskrevet i det internationale tidsskrift Nature.

Computerbehandlet billede af en nervecelle.

28.02.2013 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Offentligheden / Pressen

AU fejrer elite-partnerskab

Europas flagskib inden for grundforskning i life sciences, EMBL, inddrager Aarhus Universitet som dansk partner. Dette fejres i Aulaen 5. marts med indvielse af neuroforskningscenteret DANDRITE, der skal gøre Aarhus til magnet for international topforskning i molekylær og translationel neurovidenskab.

Zebrafisken er en populær akvariefisk. Som mennesker er fisken et hvirveldyr, og i forskning finder den anvendelse som modelorganisme (foto: Wikimedia-commons)
Ved fravær af proteinet PAPP-A er zebrafiskens udvikling stærkt forsinket (foto: Kasper Kjær-Sørensen)
De tidlige processer i fosterudviklingen kan manipuleres molekylært ved injektion af materiale med en tynd glasnål i det netop befrugtede æg (foto: Kasper Kjær-Sørensen)
Ditte Høyer Engholm foran forskningsgruppens akvarier med zebrafisk (foto: Lars Kruse)

22.02.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Fra gravide kvinder til zebrafisk

Proteinet PAPP-A sættes normalt i forbindelse med gravide kvinder, hvor koncentrationen i blodet er nedsat, hvis kvinden bærer et barn med Downs syndrom. Men selvom måling af PAPP-A tidligt i svangerskabet finder udbredt diagnostisk anvendelse, er der store mangler i vores viden om PAPP-A. Ved at bruge zebrafisk som modelorganisme har danske…

Lungevæv inficeret af virus (Figur: Volker Thiel)
Billeder af lungevæv. Den røde farve viser cellerne, mens den grønne farver viser virusset. Ved behandling med interferoner forsvinder virusset helt (IFN-alpha og IFN-lamda) (Figur: Volker Thiel) Klik figur og foto for større udgave.
De danske forskere, der deltog i undersøgelsen med coronavirus, fra venstre Ole Jensen Hamming og Rune Hartmann (foto: Lisbeth Heilesen)

20.02.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Nyt SARS-virus sætter forskerne i alarmberedskab

Et nyt SARS-lignende virus er fundet i Mellemøsten, og et internationalt forskerhold med dansk deltagelse har konstateret, at det nye virus vokser lige så hurtigt som et forkølelsesvirus, og at sygdommen er mere alvorlig. Sygdommen kan kureres med en behandling, der stimulerer immunforsvaret.

De amerikanske studerende fra forskellige universiteter besøger Grundforskningsfonds PUMPkin Center på Institut for Molekylærbiologi og Genetik under ledelse af professor Poul Nissen (foto: Lisbeth Heilesen)

12.02.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Besøg af amerikanske universitetsstuderende

Tyve amerikanske bachelorstuderende inden for biomedicin besøger PUMPkin centret for at høre om forskningen og se centrets faciliteter.

Forskerne har identificeret en ny og ukendt rolle for et konserveret enzymkompleks for opretholdelse af genomisk stabilitet ved en protein-DNA barriere, som blokerer for replikationen, fra venstre Iben B. Bentsen og Lotte Bjergbæk (foto: Lisbeth Heilesen).
(A) Mulige funktioner af MRX komplekset ved en protein-DNA barrierer. MRX komplekset forhindrer dannelse af såkaldte “chickenfoot” strukturer (venstre) eller komplekset beskytter strukturerne, når de er dannet (højre). (B) Model for de cellulære konsekvenser ved et højere niveau af replikationsblokeringer i rDNA (venstre), eller når RFB sekvenser er placeret andetsteds i genomet (højre) i celler, som mangler Mre11. Unormale DNA strukturer, som dannes i rDNA’et i fravær af Mre11 er ikke i stand til at aktivere cellens overvågningsmekanisme (checkpoint), hvorimod unormale DNA strukturer, som dannes i fravær af Mre11 ved barrierer placeret andetsteds i genomet giver ophav til et stærkt checkpoint respons. Åbne bobler repræsenterer aktive replikationsinitieringssteder (origins), sorte cirkler er inaktive origins og pile indikerer RFB sekvenser, som har bundet Fob1 (figur: Iben Bentsen) Klik foto og figur for større udgave.

04.02.2013 | Forskning, Offentligheden / Pressen

Enzymkompleks forhindrer beskadigelse af genomet ved replikationsbarrierer

Korrekt DNA-replikation er en forudsætning for opretholdelse af et stabilt genom. Ved brug af et cellulært system (Fob-block) har forskere identificeret en ny og ukendt rolle for et konserveret enzymkompleks (MRX) for opretholdelse af genomisk stabilitet ved en protein-DNA barriere, som blokerer for replikationen.

Forskere fra Aarhus Universitet har udviklet en metode, som for første gang nogensinde gør det muligt at producere byg, der kun indeholder den sunde form for kulhydrat. Foto: Janne Hansen, AU

04.02.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Sundere kulhydrater med slukkede gener

For første gang er det lykkedes forskere at producere en afgrøde, der kun indeholder sundt kulhydrat. Letfordøjelig stivelse, som er den mindre sunde udgave af kulhydrat, undgik forskerne ved at slukke for en række bestemte gener i kornet ved hjælp af en nyudviklet metode.