Nyheder

Når vores gener udtrykkes, sker transskriptionen i begge retninger fra starten af genet. Forskerne har fundet, at vores genom i genets retning er renset for ‘pA sites’, som fungerer som stopsignaler for transskription, men DNAet i den modsatte retning indeholder ekstra mange stopsignaler. Resultaterne viste endvidere, at ’pA sites’ kobler stopsignalet  til RNA nedbrydning, når disse sidder nær startpunktet for transskriptionen. Figur: Ebbe Sloth Andersen, MBG

14.07.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Hvordan bestemmes retningen for menneskets gener?

Et internationalt forskerhold anført af forskere fra Aarhus Universitet har fundet en mekanisme, der afgør, at tusindvis af ikke-kodende RNA-molekyler hurtigt forsvinder fra celler, mens de molekyler, der indeholder koder til protein-produktion, bliver bevaret. Resultaterne er med til at give en større forståelse for mekanismerne i det humane…

Planten fingerbøl (Digitalis) anvendes til hjertemedicin, men skal bruges med forsigtighed, da den er giftig.

02.07.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Ny forskning kan forbedre hjertemedicin

Ny forskning fra Aarhus Universitet kan få afgørende betydning for de tusindvis af danskere, som lever med en hjertesygdom. En ny forståelse af, hvordan et udbredt stof i hjertemedicin påvirker cellerne, kan gøre det muligt at udvikle ny medicin mod blandt andet hjerteflimmer og hjertesvigt.

Det danske forskerhold bag artiklen (fra venstre): Christian K. Damgaard, Michal Lubas og Torben Heick Jensen. Foto: Manfred Schmid
Skematisk model for cytoplasmatisk mRNA nedbrydning i menneskeceller. 5'-3’ exonucleasen hXRN1, 3'-5 exonukleasen hDIS3L2 og hDIS3L/exosome 3’5’ exonukleasen indvirker på cytoplasmatisk mRNA omsætning i humane celler. En del af hXRN1 og hDIS3L2, men ikke exosomet, associerer med ribosomer, men det er stadig uklart om 3'-5' nedbrydningen også sker her (angivet med spørgsmålstegn). Figur: Michal Lubas

02.07.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Opdagelse af en ny RNA nedbrydningsreaktionsvej hos mennesker

Et forskningssamarbejde mellem danske og polske forskere har resulteret i opdagelsen af en ny molekylær reaktionsvej, som regulerer genekspression i cytoplasmaet af den menneskelige celle. Opdagelsen kan få betydning for forståelsen af menneskelige sygdomme såsom Perlman-syndromet og Wilms tumor.