Nyheder

Professor Jens Stougaard skal sammen med et internationalt forskerhold forsøge at udvikle majs, der kan skabe sin egen gødning.  På verdensplan er perspektivet en reduktion i brugen af kunstgødning og dermed i forureningen af miljøet. Foto: Lisbeth Heilesen
Forskerne vil nu forsøge at få majs til at etablere symbiose med bakterier, der kan udnytte luftens kvælstof, så planten skaber sin egen gødning. Foto: Balaram Mahalder
Jens Stougaards forskningsgruppe har allerede fundet frem til, hvordan bælgplanter er i stand til at etablere symbiose med bakterier, der kan udnytte luftens kvælstof. Her ses bælgplanten japansk kællingetand med kvælstofbindende rodknolde (Foto: Center for Kulhydratgenkendelse- og Signalering)

21.03.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Supermajs kan give bæredygtig mad på bordet

Nyt forskningsprojekt finansieret af Bill & Melinda Gates Foundation skal bane vejen for en billig og bæredygtig løsning på nogle af Afrikas fødevareproblemer. Forskere fra Aarhus Universitet er med og forsøger at udvikle majs, der kan skabe sin egen gødning. På verdensplan er perspektivet en reduktion i brugen af kunstgødning og dermed i…

Natrium-kalium-pumpen med bindningslommen for cardiotoniske steroider (lyseblå/rød struktur). De gule områder viser position af Na+,K+-ATPase (natrium-kalium pumpen), hvor mutationer vides at påvirke bindingen af lægemidlet – bemærk hvordan disse tydeligt omslutter bindingslommen. Figur: Laure Yatime
Natrium-kalium-pumpen. Figur: Laure Yatime
Førsteforfatteren på artiklen, Laure Yatime fik overrakt en sum penge samt et diplom for den hædrende tildeling af prisen « årets videnskabelige artikel » af tidsskriftet Jounal of Structural Biology. Foto: Lisbeth Heilesen

15.03.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Hæder til de første resultater med design af forbedret hjertemedicin

Studier fra Aarhus Universitet har ført til afgørende, nye skridt i forståelsen af den molekylære mekanisme, der ligger til grund for hjertemedicin. Artiklen med resultaterne er netop blevet hædret med betegnelsen « årets videnskabelige artikel » af tidsskriftet Journal of Structural Biology.

Peter Olesen overrakte diplomer for centerbevillinger 2012 til de tre bevillingsmodtagere. Fra venstre: Peter Olesen, Professor Per Torp Sangild (KU), Professor Mogens Sandø Lund (AU) og Lektor Qingfeng Li (DTU). Foto: Det Strategiske Forskningsråd

14.03.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Det Strategiske Forskningsråd uddeler diplom til Mogens Sandø Lund

Formanden for Det Strategiske Forskningsråd, Peter Olesen, uddeler diplomer til de tre forskere, som rådet i 2012 gav en centerbevilling.

Genomisk selektion anvendes i et forskningsprojekt med deltagelse af forskere fra Aarhus Universitet til at øge den årlige avlsfremgang med 50 procent. Foto: AU

12.03.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Slagtesvin skal forbedres med genomisk selektion

Genomisk selektion er med succes implementeret i avlsprogrammer for søer – nu er turen kommet til slagtesvinene, som i et igangværende forskningsprojekt skal medvirke til yderligere avlsfremgang.

The calcium pump
The SERCA calcium pump is located in the sarcoplasmic reticulum membrane and pumps calcium ions (yellow) out of the cytoplasm in muscle cells. The sarcolipin molecule (turquoise) keeps the SERCA structure in place with the door open for calcium. This door is illustrated as a pink structure that moves up and down to open and close the door for the calcium ions’ transport pockets inside the protein.

07.03.2013 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Offentligheden / Pressen

Sidste billede i molekylær tegneserie på plads

Forskere ved Aarhus Universitet har i samarbejde med et nystartet biotekfirma fået tegnet det sidste billede i en videnskabelig ”tegneserie”, der illustrerer kalciums vandring og funktion i kroppen. Opdagelsen er publiceret i tidsskriftet Nature og har stor betydning for udvikling af ikke mindst medicin til hjertepatienter.

Fra underskriftceremonien i Aulaen på Aarhus Universitet ses fra venstre mod højre direktør for DANDRITE, professor Poul Nissen, Aarhus Universitet, generaldirektør Iain Mattaj, EMBL, rektor Thomas Wilhelmsson, Helsingfors Universitet, Lena Gustafsson, Umeå Universitet, rektor Ole Petter Ottersen, Universitetet i Oslo, direktørerne for de øvrige nordiske EMBL-partnere Olli Kallioniemi, (FIMM), Bernt Eric Uhlin (MIMS) og Kjetil Taskén (NCMM) samt rektor Lauritz B. Holm-Nielsen fra Aarhus Universitet. Foto: Lise Balsby/AU Kommunikation.

05.03.2013 | Offentligheden / Pressen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Europæisk top-hjerneforskning får Lundbeckfondcenter i Aarhus

Europas flagskib inden for grundforskning i life sciences, EMBL, inddrager nu Aarhus Universitet som dansk partner. På Lundbeckfondens initiativ vil et nyt eliteforskningscenter, DANDRITE, udgøre de prestigefyldte rammer om international topforskning i neurovidenskab - og forventes at få en halv milliard kroner i ryggen.