Nyheder

28.08.2014 | Navne

To nye gruppeledere ved DANDRITE

Dr. Duda Kvitsiani og Dr. Keisuke Yonehara er ansat som gruppeledere ved DANDRITE i foreløbig fem år med mulighed for forlængelse op til ni år. Begge starter til efteråret med deres forskningsaktiviteter med neurale kredsløb i hjernens funktion.

Foldning af RNA origami ved hjælp af et polymerase enzym. En grafisk gengivelse af RNA-nanostrukturer, der folder sig mens de bliver syntetiseret af polymerase-enzymer, som læser DNA-koder. Når de har foldet sig, samler RNA-strengene sig i sekskantede gitre på underlaget af silikat. Grafik: Cody Geary, AU.
Cody Geary (tv) og Ebbe Sloth Andersen har fundet ud af, hvordan man laver origami af de helixformede RNA-strenge. Her står de passende på den helixformede trappe op til deres kontor på iNANO, Aarhus Universitet. Foto: Peter F. Gammelby, AU.
Et nærbillede af RNA bikubemønster gennem et atomar kraft mikroskop (AFM). Billedet viser et udsnit på 200 gange 200 nanometer set fra oven; strukturerne (gule) er ca. 2 nanometer høje. AFM-billede: Cody Geary.

19.08.2014 | Forskning

Selvfoldende nano-origami med én RNA streng

Forskere på Aarhus Universitet og Caltech har udviklet en metode til at folde RNA-strenge, så de danner komplicerede nanostrukturer. RNA-origami er både billigere, enklere og mere anvendelig end den i forvejen kendte DNA-origami. Teknologien vil formentlig kunne bruges til at skabe specialdesignede RNA-strukturer inde i levende celler, hvor de kan…

Forskergruppen er de første, der har vist zinkpumpens funktion, når den tvinger zink-ioner gennem cellemembranen. Fra venstre: Poul Nissen, Henriette Autzen, Oleg Sitsel, Tetyana Klymchuk, Pontus Gourdon, Anna Marie Nielsen and Kaituo Wang (Foto: Rasmus Rørbæk)

18.08.2014 | Forskning

Don’t zinc - do!

Det danske grundforskningscenter PUMPkin med base på Aarhus Universitet har netop formået at ’tage’ de første fotografier af den mekanisme, der fører zink ud af cellerne i f.eks. bakterier og planter. Studiet er blevet offentliggjort i Nature.

Gregers Rom Andersen (tv) og Janus Asbjørn Schatz-Jakobsen

18.08.2014 | Priser

Kåring af årets underviser og studenterunderviser 2014 ved MBG

Gregers Rom Andersen blev kåret som årets underviser og Janus Asbjørn Schatz-Jakobsen som årets studenterunderviser 2014 ved Institut for Molekylærbiologi og Genetiks Årsmøde fredag den 15. august 2014.

Mere viden om, hvordan kvælstofforbindelser påvirker planten kan være nyttig i kampen mod svampesygdomme i korn. Foto: Janne Hansen

13.08.2014 | Bevilling

Kvælstofforbindelser styrer sygdomsmodstand i korn

Kvælstofforbindelser spiller en vigtig rolle i plantens kamp mod svampesygdomme. Forskere sætter nu fokus på at forstå mekanismerne bedre. Det kan give planteforædlingen nye genetiske værktøjer at arbejde med.

Fundamentet for Jens Stougaards mange markante publikationer blev lagt, da han etablerede bælgplanten kællingetand (<em>Lotus japonicus</em>) som modelorganisme, og den dyrkes nu i store mængder i forskningsgruppens drivhuse (foto: Lisbeth Heilesen)

11.08.2014 | Forskning

Molekylærgenetiker fra AU blandt verdens mest citerede forskere

Jens Stougaard er eneste forsker fra et dansk universitet blandt de 1% mest citerede inden for sit forskningsområde Plant & Animal Science. Han er professor ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik og direktør for Center for Kulhydrat Genkendelse og Signalering under Danmarks Grundforskningsfond.