Nyheder

RNA med poly(A)-hale bliver produceret i cellens kerne. Hvis Nab2 er til stede, binder den til poly(A) halen, og mRNA transporteres til cytoplasma (”export”), hvor det bliver brugt som skabelon for proteinsyntese (”translation”). Hvis Nab2 ikke er til stede i kernen, er poly(A) halerne ubeskyttede, og mRNAet fordøjes af RNA-nedbrydende enzymer kaldet Rrp6 og Dis3 (”nuclear decay”). Figur: Manfred Schmid.

26.06.2015 | Forskning

Overraskende ny mekanisme bag regulering af genekspression

Nye forskningsresultater kortlægger funktionen af et protein, der spiller en vigtig rolle i nerveceller. Yderligere undersøgelser af mekanismen kan føre til en forståelse af, hvordan skader på nerveceller opstår, når proteinet er muteret.

Figuren viser rodknolde, der er koloniseret af symbionter (grøn) og af endofytter (rød). Både symbionter og endofytter får adgang til rodknolden via infektionstråde induceret af symbionten. Endofytten koloniserer effektivt både intra- og intercellulære områder i knolden.

22.06.2015 | Forskning

Bælgplanter kontrollerer infektion af rodknolde med gavnlige og ikke-patogene bakterier

Nye forskningsresultater viser, at bælgplanter selektivt regulerer symbiotiske (gavnlige) og endofytiske (ikke-patogene) bakteriers adgang til rodknolde. Dette giver et solidt grundlag for at identificere og udvælge gavnlige endofytiske bakterier sammen med meget effektive kvælstofbindende knoldbakterier til anvendelse som biogødning i bæredygtigt…

Bjørn Panyella Pedersen (Foto: Lisbeth Heilesen)
Fire modtagere af ST Awards 2015 sammen med dekanen. Fra venstre ses Peter Frank Tehrani (ST Education Award 2015), dekan Niels Chr. Nielsen, Inga Jensen Mumm (ST TAP Award 2015), Esben Auken (ST Industrial Collaboration Award 2015) og Bjørn Panyella Pedersen (ST Science Award 2015). Mie Birkbak (ST Talent Award 2015) var på udlandsophold. (Foto: Peter Gammelby, ST KOM).

22.06.2015 | Priser

Bjørn Panyella Pedersen modtager ST Science Award 2015

ST uddeler hvert år i juni måned seks priser til personer ved fakultetet, der har gjort en stor indsats – generelt og i året, der er gået - og Bjørne Panyella fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik modtager ST Science Award.

10.06.2015 | Bevilling

Ni forskere fra MBG får bevillinger fra Det Frie Forskningsråd

Rune Hartmann, Gregers Rom Andersen, Claus Oxvig, Daniel Otzen, Lene Niemann Nejsum, Esben Skipper Sørensen, Jørgen Kjems og Ebbe Sloth Andersen har alle modtaget millionbevillinger fra Det Frie Forskningsråd.

Billedet viser hvilke dele af proteinet GlpG folder først i transitionstilstanden. Jo mere grøn, jo mere farvet. Hvid angiver at der ingen struktur er i TS mens rød angiver at den del af proteinet er "overfoldet". Venstre: den egentlige tredimensionelle struktur af proteinet. Højre: her angives de enkelte aminosyrerester i en modeloversigt over proteinet, hvor man kan se alle seks transmembrane helicer (TM1-6) såvel som de to helicer (H1-2) og løkken der peger ud af cellemembranen.

09.06.2015 | Forskning

Når begyndelsen er god, er foldning godt

Aarhus-forskere står bag den mest detaljerede beskrivelse af, hvordan membranprotein folder. Det giver ny viden om membranproteinernes forunderlige verden.

Forskningsgruppen bag den forskning, der har resulteret i et ”Early Career Grant” fra DuPont til Bjørn Panyella Pedersen. Fra venstre Line Lindgreen Eriksen, Bjørn Panyella Pedersen og Peter Aasted Paulsen. (Foto: Lisbeth Heilesen).

09.06.2015 | Bevilling

Bjørn Panyella Pedersen tildelt ”Early Career Grant” fra DuPont

Adjunkt Bjørn Panyella Pedersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, er blevet tildelt det meget prestigefyldte ”Early Career Grant” fra DuPont.

03.06.2015 | Bevilling