Forskning i medierne

Nye forskningsresultater

Kortlægning af genetiske egenskaber der påvirker graden af leverskade

Et internationalt forskerhold ledet af professor Jacob George fra Storr Liver Centre i Sydney, Australien - med deltagelse af forskere fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet - har kortlagt de genetiske egenskaber i mennesker, der påvirker graden af leverskade hos patienter med Hepatitis C virus infektion.

Årsag til hjernebetændelse kortlagt

Forskere har opdaget en defekt i immunforsvaret, der er årsag til, at nogle mennesker med herpesvirus udvikler en livsfarlig hjernebetændelse. Immundefekten er formentlig den samme for visse typer meningitis og også årsag til, at nogle bliver alvorligt syge af influenza.

Læs mere om forskningsresultaterne.

Gener viser vej til bedre behandling af smitsom leverbetændelse

En af de mest almindelige årsager til smitsom leverbetændelse er en virusinfektion i leveren med Hepatitis C virus. Sygdommen kan behandles medicinsk, men ikke alle patienter bliver raske af den behandling, vi har i dag. Ny forskning viser, at responsen på den medicinske behandling i meget høj grad afhænger af genetiske faktorer.

Protein med potentiel rolle i bekæmpelse af Hepatitis C virus

Et internationalt forskerhold under dansk ledelse har som de første i verden dyrket og oprenset et interferon (protein) kaldet lambda 4 (IFNλ4). Dette interferon opfører sig som dr. Jekyll og mr. Hyde, idet det paradoksalt nok øger risikoen for at få hepatitis C (HCV) og reducerer muligheden for helbredelse, mens det har potent effekt mod HCV i laboratoriet. Med de nye resultater og med flere studier håber forskerne at blive i stand til at stoppe interferonets negative effekt og derved få større succes med behandlingen af Hepatitis C.

Læs mere om forskningsresultaterne.

Nyt SARS-virus sætter forskerne i alarmberedskab

Et nyt SARS-lignende virus er fundet i Mellemøsten, og et internationalt forskerhold med dansk deltagelse har konstateret, at det nye virus vokser lige så hurtigt som et forkølelsesvirus, og at sygdommen er mere alvorlig. Sygdommen kan kureres med en behandling, der stimulerer immunforsvaret.

Læs mere om forskningsresultaterne.

Virusinfektioner kan bremses ved at øge mængden af naturligt protein

Et internationalt forskerhold har offentliggjort resultater, der viser, at de ved at øge mængden af proteinet OASL i humane celler er i stand til effektivt at hæmme virusinfektion. Opdagelsen kan føre til nye, mere effektive behandlinger for mange farlige vira såsom hepatitis C og influenza.

Læs mere om forskningsresultaterne.

Æresbevisninger, store forskningsbevillinger mv.

15 millioner til nyt membrancenter ved Aarhus Universitet

En gruppe forskere ved AU har fået bevilget 15 millioner kroner til at oprette et nyt forskningscenter, hvor kroppens membranproteiner skal undersøges. Følgende forskere fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik er med i centret: Gregers Rom Andersen, Rune Hartmann, Lene Niemann Nejsum, Poul Nissen, Claus Oxvig og Lea Thøgersen.

Læs nyhedsartiklen.