Andre store bevillinger og priser

24.09.2018 | Bevilling

30 mio. kr. til at udvikle optimerede afgrøder

Henrik Brinch-Pedersen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik har sammen med forskere fra Københavns Universitet og Planteforædlingsfirmaer fået 30 mio. kr. fra Innovationsfonden til ved hjælp af CRISPR at udvikle afgrøder med forbedrede egenskaber.

Ditlev E. Brodersen har modtaget 10 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til at studere hvordan mikroorganismer forsvarer sig selv. Forskningen vil have stor betydning for behandling af infektionssygdomme i fremtiden. Foto: Lars Kruse, AU-foto.

04.04.2018 | Bevilling

Ditlev E. Brodersen udnævnt blandt de første som Novo Nordisk Fonden Hallas-Møller Ascending Investigator

Som én af de første i landet modtager lektor Ditlev E. Brodersen ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik en Hallas Møller Ascending Investigator-bevilling som led i Novo Nordisk Fondens Forskningslederprogram. Bevillingen, der er på 10 mio. kr., giver Ditlev Brodersens forskningsgruppe mulighed for at udforske mikrobers forsvarsmekanismer de…

Peter Refsing Andersen modtager 10 mio. kr. over de næste fem år til at etablere sin egen forskningsgruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, til at forske i genetiske parasitter. Foto: Ernst Tobisch.

04.04.2018 | Bevilling

Peter Refsing Andersen tildelt Hallas-Møller Emerging Investigator bevilling

Postdoc Peter Refsing Andersen fra Institute of Molecular Biotechnology (IMBA) ved Vienna BioCenter i Østrig har fået en Hallas-Møller Emerging Investigator-bevilling på 10 mio. kr. over de næste fem år til at etablere sin egen forskningsgruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, til at forske i genetiske parasitter.

Fra åbningsceremonien: (fv) Jens Peter Holst Lauritsen fra Novo Nordisk Fonden, Jørgen Kjems fra MBG og iNANO, Kurt V. Gothelf fra Kemi og iNANO og Ken Howard fra MBG og iNANO, og iNANOs centerleder, Trolle Linderoth. Foto: Roar Paaske.

21.03.2018 | Bevilling

Startskud for fremtidens multifunktionelle medicin

Potentialet er enormt for den forskning, som Center for Multifunctional Biomolecular Drug Design (CEMBID) på Aarhus Universitet nu tager fat på. Målet er at skabe en ny generation af lægemidler, som kan bruges til at diagnosticere og behandle kræft og åreforkalkning – som tilsammen udgør to tredjedele af dødsårsagerne globalt.

Jørgen Kjems. Foto: Novo Nordisk Fonden.

31.01.2018 | Priser

Jørgen Kjems modtager Novo Nordisk Prisen 2018

Jørgen Kjems, professor ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik og iNANO, modtager Novo Nordisk Prisen 2018 for sine tværfaglige pionerstudier af, hvordan DNA’s biologiske fætter, RNA, spiller en helt central rolle i cellers regulering og har et kæmpe potentiale i fremtidens sygdomsbehandling.

De tre modtagere af Innovationsfondens Grand Solution Pris. Fra venstre: Seniorforsker Peter Løvendahl, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, projektleder Jan Lassen, Viking Genetics og Chief Scientific Officer Henrik Bjørn Nielsen, DTU. Foto: Maiken Kestner.

29.01.2018 | Priser

Innovationsfondens Grand Solution Pris gives til tre forskere for fremavl af klimavenlige køer

Peter Løvendahl fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet, Jan Lassen fra Viking Genetics og Henrik Bjørn Nielsen fra DTU modtager Innovationsfondens Grand Solution Pris for fremavl af klimavenlige køer, der alene i Danmark sikrer en reduceret udledning svarende til 90.000 tons CO om året. Prisen blev…

MAX-IV-laboratoriet i Lund. Foto: ©ABML4.

26.01.2018 | Bevilling

Novo Nordisk Fonden bevilger 255 mio. kr. til etablering af verdens stærkeste ”proteinmikroskop”

Novo Nordisk Fonden støtter etablering af en topmoderne forskningsplatform i Lund i Sydsverige. Platformen vil gøre det muligt at studere proteiner i en detaljegrad, der ikke tidligere har været muligt og derved danne grundlag for udvikling af bl.a. ny medicin. Forskere fra Aarhus Universitet er blandt hovedmændene bag ansøgningen.

Figur: Thomas Boesen

24.01.2018 | Bevilling

Nordisk netværk inden for en nobelprisvindende teknologi

En ny dansk-svensk forskningsalliance vil opnå større indsigt i, hvordan biologiske molekyler ser ud og agerer. Med støtte fra Novo Nordisk Fonden og Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse vil forskere fra fire universiteter i Danmark og Sverige gå sammen om at skabe et nordisk netværk inden for kryo-elektronmikroskopi, hvis udviklere fik…

Peter Aasted Paulsen. Foto: Lisbeth Heilesen.

04.09.2017 | Bevilling

Peter Aasted Paulsen modtager legat ved ceremoni i København til studie af T-celle viruskompleks

Fredag modtog Peter Aasted Paulsen et legat på 100.000 kr. ved en ceremoni på Rigshospitalet fra Savværkejer Jeppe Juhl og Hustru Ovita Juhls Mindelegat til studier af sukkertransportere og deres komplekser.

Ditlev E. Brodersen. Foto: Tamo Meijburg.

28.08.2017 | Priser

Ditlev E. Brodersen tildelt ST Education Award

ST Education Award 2017 tildeles lektor Ditlev Egeskov Brodersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, for hans bidrag til at øge kvaliteten af undervisningen på ST, ikke blot gennem sin egen engagerende undervisning, men også ved at have udviklet et nyt værktøj, som stilles til rådighed for alle undervisere.

Viser resultater 1 til 10 ud af 77