Andre store bevillinger og priser

Professor Jan J. Enghild har fået en bevilling fra Novo Nordisk Fonden på 15 mio. kr. til at købe højteknologisk udstyr til biologisk massespektroskopi. Foto: Lisbeth Heilesen, AU.

22.01.2019 | Bevilling

Højteknologisk udstyr til biologisk massespektroskopi

Professor Jan J. Enghild kan med en bevilling fra Novo Nordisk Fonden på 15 mio. kr. forfølge sin vision om at etablere en ’state-of-the-art’-platform inden for biologisk massespektroskopi.

Torben Heick Jensen modtager 60 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til at etablere forskningscenteret ’Exo-Adapt’, der skal beskrive, hvorledes vore celler sorterer genetisk information. Foto: Lisbeth Heilesen.

08.01.2019 | Bevilling

60 millioner kroner til basal biomedicinsk forskning

Professor Torben Heick Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, modtager 60 mio. kr. fra Novo Nordisk Fondens Challenge Program til at etablere forskningscenteret ’Exo-Adapt’, der skal beskrive, hvorledes vore celler sorterer genetisk information.

Gregers Rom Andersen (tv) og Poul Nissen er med i et nyt treårigt Life Science-netværk, der har fået en bevilling fra EU på 3,6 million Euro (ca. 27 mio. kr.). Foto: Lisbeth Heilesen
Life Science-netværket omfatter otte akademiske forskningsinstitutter i Sverige, Danmark, Sverige, Tyskland og Norge, MAX IV og ESS i Sverige, DESY og den europæiske XFEL facilitet i Tyskland, Medicon Valley Alliance (MVA), industrien i MedTech, BioTech og Pharma, Region Skåne, Region Hovedstaden og Hamborg. Figur: Lund Universitet

02.01.2019 | Bevilling

AU er med i nyt Øresund-Kattegat-Skagerak EU Life Science-netværk

Gregers Rom Andersen og Poul Nissen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, er med i et nyt treårigt EU-projekt for Øresund-Kattegat-Skagerak (ØKS)-området, der har fået en bevilling fra EU på 3,6 million Euro (ca. 27 mio. kr.).

06.12.2018 | Bevilling

Seks forskere fra MBG får en bevilling fra Novo Nordisk Fonden

Novo Nordisk Fonden har uddelt i alt 51 bevillinger til projektstøtte i Biovidenskab og Basal Biomedicin. Heraf har hele seks forskere fra MBG fået en bevilling.

Et nyt projekt håber at kunne udvikle kunstige smagemaskiner. Foto: Colourbox

20.11.2018 | Bevilling

DNA-molekyler skal bruges til at efterligne vores smagssans

Menneskets smagssans er kompleks og vanskelig at efterligne. Et tværfagligt projekt sigter nu mod at udvikle ekstremt hurtige kunstige ’smagsmaskiner’, der bruger DNA-molekyler som milliarder af små ”sensorer” til at efterligne menneskets smagssans med en hidtil ukendt nøjagtighed.

Professor Gregers Rom Andersen (til venstre), Cryo-EM Facility Manager Thomas Boesen og professor Poul Nissen foran Titan-Krios flagskibsmikroskopet ved Aarhus University (foto: Lisbeth Heilesen).

08.11.2018 | Bevilling

30 mio. kr. til højteknologiske elektronmikroskoper til forskning i molekylær cellebiologi

Uddannelses- og forskningsministeren har godkendt bevillinger til tre nye forskningsinfrastrukturer, heraf 30,76 mio. kr. til EMBION, som er en forskningsinfrastruktur for cryo-elektronmikroskopi (cryo-EM) på biologiske materialer.

Forskere bruger nye forædlingsteknologier til at forbedre afgrøders udbytte og kvalitet. I samarbejde med erhvervet bliver den opnåede viden anvendt i praksis. Foto: Colourbox

01.11.2018 | Bevilling

Moderne forædlingsteknologi kan øge Danmarks markedsandele

Danmarks konkurrenceevne på det internationale marked for afgrødefrø kan styrkes ved hjælp af metoder, der udvikles i et nyt forskningsprojekt.

24.09.2018 | Bevilling

30 mio. kr. til at udvikle optimerede afgrøder

Henrik Brinch-Pedersen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik har sammen med forskere fra Københavns Universitet og Planteforædlingsfirmaer fået 30 mio. kr. fra Innovationsfonden til ved hjælp af CRISPR at udvikle afgrøder med forbedrede egenskaber.

Ditlev E. Brodersen har modtaget 10 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til at studere hvordan mikroorganismer forsvarer sig selv. Forskningen vil have stor betydning for behandling af infektionssygdomme i fremtiden. Foto: Lars Kruse, AU-foto.

04.04.2018 | Bevilling

Ditlev E. Brodersen udnævnt blandt de første som Novo Nordisk Fonden Hallas-Møller Ascending Investigator

Som én af de første i landet modtager lektor Ditlev E. Brodersen ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik en Hallas Møller Ascending Investigator-bevilling som led i Novo Nordisk Fondens Forskningslederprogram. Bevillingen, der er på 10 mio. kr., giver Ditlev Brodersens forskningsgruppe mulighed for at udforske mikrobers forsvarsmekanismer de…

Peter Refsing Andersen modtager 10 mio. kr. over de næste fem år til at etablere sin egen forskningsgruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, til at forske i genetiske parasitter. Foto: Ernst Tobisch.

04.04.2018 | Bevilling

Peter Refsing Andersen tildelt Hallas-Møller Emerging Investigator bevilling

Postdoc Peter Refsing Andersen fra Institute of Molecular Biotechnology (IMBA) ved Vienna BioCenter i Østrig har fået en Hallas-Møller Emerging Investigator-bevilling på 10 mio. kr. over de næste fem år til at etablere sin egen forskningsgruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, til at forske i genetiske parasitter.

Viser resultater 1 til 10 ud af 84