Lundbeck Foundation Fellowships

The Lundbeck Foundation fellowships are for particularly promising young researchers and their research groups. The fellowships are awarded for 5 years and each grant amounts to DKK 10 million (approx. Euro 1,3 million).

The fellowships are intended for researchers who are qualified to establish or develop their own research groups within health science and biomedicine, including natural science projects with a clear biomedical focus, and who have received their Ph.D. degree within the last 5-7 years. The subject area should be frontline basic- or applied research.

The fellowships may well attract Danish or foreign researchers from abroad who wish to move to Denmark and continue their research here.

Følgende forskere fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik har modtaget et Lundbeck Foundation Fellowship:

2015 - Hanne Poulsen

Hanne Poulsen er tildelt Lundbeckfond Fellowship til at opnå mere viden om cellernes ionpumper, der skal bane vej for forbedrede behandlinger af neurologiske sygdomme. Molekylærbiolog Hanne Poulsen er tildelt 10 millioner kroner til et femårigt forskningsprojekt.

2013 - Pontus Gourdon

Lundbeckfond fellow Pontus Gourdon fra Aarhus Universitet vil undersøge, hvad der sker, når transporten af stoffer ind og ud af cellerne ikke fungerer. Frygtede demens-sygdomme kan opstå, hvis der opstår ubalance i en række stoffer i vores celler.

2009 - Lene Niemann Nejsum

Lene Niemann Nejsum vil fokusere på studiet af sortering og regulering af proteiner i såkaldte epithelceller med speciel fokus på en ny proteinsorteringsmekanisme, som Lene har opdaget under sine studier på Stanford University. De mekanismer i cellerne, der regulerer proteinsortering og -transport, er afgørende for, at cellerne kan fungere normalt. Fejl i disse mekanismer ses bl.a. ved kræft- og nyresygdomme med forskydninger i cellernes salt- og vandbalance.