NNF Young Investigator Award

NNF (Novo Nordisk Foundation) Young Investigator Awards are for outstanding younger scientists to come to Denmark to expand their groundbreaking research programs. These awards provide funding for independent early- to mid-career researchers who are ready to conduct larger and more ambitious studies. The NNF is seeking to support exceptional scientists working within any area of biomedical and/or biotechnological sciences.

Esben Lorentzen modtager den første NNF Young Investigator Award - 2015

Esben Lorentzen, Max Planck Institute of Biochemistry, Martinsried, Tyskland, er blevet udvalgt som den første modtager af Novo Nordisk Fondens Young Investigator Awards. Han rykker nu teltpælene op og etablerer sit laboratorium ved Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Esben Lorentzens forskningsprogram

Fimrehår er tynde strukturer, der minder om hår, på overfladen af celler, der har meget forskellige formål afhængig af celletypen. Fimrehårenes funktioner omfatter cellens bevægelse, kommunikation og registrering af ændringer i cellens omgivelser. Hvis disse strukturer ikke fungerer ordentligt i den menneskelige krop, er resultatet forskellige sygdomme, afhængigt af celletypen. Den forskning, som Esben Lorentzen agter at udføre med sin Young Investigator Award, vil afsløre, hvordan fimrehår dannes og fungerer i detaljer på molekylært niveau. Sammenligning af normale og beskadigede fimrehår giver forståelse af sygdomme i fimrehår og viser vejen til nye behandlingsstrategier.