Ung EliteForsk - Sapere Aude

Sapere Aude er Det Frie Forskningsråds karriereprogram, der sigter på at udvikle de dygtigste forskeres evner, nationalt og internationalt. "Sapere aude" er et latinsk citat, der betyder "hav mod til at tænke selv" eller "vov den frie tanke".

Målet med Sapere Aude-programmet er at skabe karriereveje og at fastholde de mest talentfulde yngre forskere i forskningen.

Læs mere om Sapere Aude

2015 - Frederik Teilfeldt Hansen

Det Frie Forskningsråd har netop tildelt Frederik Teilfeldt Hansen en Sapere Aude bevilling. Med denne bevilling på godt en halv million kroner vil Frederik bestemme strukturen af megaenzymet cyclosporin syntetase, der er i stand til at producere det immunsuppresive stof cyklosporin, som benyttes til organtransplantationer. Frederik Teilfeldt Hansen er allerbagerst (med skæg).

2014 - Bjørn Panyella Pedersen

Sapere Aude: DFF-Forskningsledere sammen med bestyrelsesformand for DFF Peter Munk Christiansen og Forskningsminister Sofie Carsten Nielsen. Bjørn Panyella Pedersen: forreste række, nr. to fra højre.

Med Det Frie Forskningsråds Sapere Aude forskningslederbevilling på godt 7 mio. kr. sikres Bjørn P. Pedersen optimale muligheder for at returnere til Danmark for at opbygge en forskningsgruppe inden for strukturel biologi ved Aarhus Universitet.

Mekanismer bag kolesterol og sukkeroptag

Bjørn Panyella Pedersens forskning er fokuseret på to aspekter af menneskers fødevareoptag. For det første vil Bjørn og hans nye forskningsgruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik undersøge, hvordan kroppen optager kolesterol fra tyndtarmen. Kolesterol i store mængder kan lede til hjertekarsygdomme, men kolesterol er absolut essentielt for en velfungerende krop i moderate mængder. Kolesterol optages i tyndtarmen til kroppens kredsløb ved hjælp af et protein (en 'nano-maskine') kaldet NPC1L1.

2013 - Eva Arnspang Christensen

Eva Arnspang Christensen (36) fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik modtager den prestigefyldte bevilling 'Sapere Aude DFF - Ung Eliteforsker' på 2,245 mio. kr. fra Det Frie Forskningsråd for Natur og Univers (FNU) til sit forskningsprojekt ”Aquaporin assembly and regulation: studied by super-resolution imaging and single protein tracking.”

2013 - Maria Andreasen

The Danish Council for Independent Research | Natural Sciences (FNU) has awarded Maria Andreasen a prestigious Sapere Aude Young Elite Researcher Prize for her research project entitled: “Caught in the act – Identifying primary nucleation events for fibrillating proteins.””

2011 - Ebbe Sloth Andersen

Ebbe Sloth Andersen var en af forskerrne bag 'DNA-boksen' som for et par år siden vakte stor opmærksomhed og bl.a. af Politiken blev kåret som årets videnskabelige opdagelse. Ebbe Sloth Andersens forskningsprojekt hedder "Nanoskala-måleapparat samlet af DNA til detektion af små molekyler og sygdomssignaler." Projektets hovedudfordring er at designe et komplekst måleapparat på nanoskala, der består af både DNA, RNA, protein og kemiske forbindelser, så det automatisk samler sig til fuldt funktionelle biosensorer af høj kvalitet.

2011 - Nick Stub Laursen

Postdoc Nick Stub Laursen er tildelt en pris som Ung Eliteforsker (Sapere Aude) af Det Frie Forskningsråd til at udvikle en universal influenzavaccine, så man ikke hvert år skal vaccineres med en ny vaccine.

2011 - Jan Lassen

Postdoc Jan Lassen, der forsker i kvantitativ genetik og skal sikre lavere metan-emission hos malkekvæg, er udpeget til Ung Eliteforsker af Det Frie Forskningsråd.

2011 - Postdoc Kasper Røjkjær Andersen modtager Ung Eliteforsker bevilling

Kasper Røjkjær Andersen får 1,89 mio. kr. til sin forskning i Thomas U. Schwartz' laboratorium ved the Massachusetts Institute of Technology (MIT), Cambridge, MA, USA. Fik sin ph.d. i 2009 fra MBI med Ditlev E. Brodersen som vejleder.