Forskningsformidling

Institut for Molekylærbiologi og Genetik udsender regelmæssigt artikler til forskellige medier (aviser, TV, on-line medier) både nationationalt og internationalt med resultater fra instituttet i forbindelse med publicering af nogle af medarbejdernes videnskabelige artikler, priser, store bevillinger mv.

I forbindelse med deres ph.d.-forsvar laver de studerende en populær beskrivelse af deres forskning, som sendes til medierne.

Derudover deltager flere forskere aktivt i debatter i medierne, ligesom de producerer populærvidenskabelige artikler til tidsskrifter, bøger mv.

Forskningsnyheder

Ian Max Møller

09.08.2017 |

Ian Max Møller modtager ASPB-pris

Ian Max Møller modtager “the Corresponding Membership Award” fra American Society of Plant Biologists (ASPB).

Ken Howard er leder af NanoPharmaceutical Lab på Interdisciplinært Nanoscience Center / Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

06.07.2017 |

Forskere definerer sammen med industrien den intracellulære ”recycling pathway” for human serumalbumin

NanoPharmaceutical Lab på Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO) og Institut for Molekylærbiologi og Genetik har sammen med firmaet Albumedix, der er ejet af Novozymes, afdækket en neonatal Fc-receptor (FcRn)-afhængig endosomal cellulær sorterings-”pathway”. Disse vigtige resultater beskriver de grundlæggende mekanismer for ”recycling” af…

Foto: Jette Odgaard Villemoes

03.07.2017 |

Forskere fra MBG deltager i stort EU-projekt om fremtidens genomiske styringsværktøjer for europæisk kvægproduktion

Forskere fra Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet i Foulum deltager i GenTORE-projektet, der blev lanceret i Paris 22.-23. juni 2017.

27.06.2017 |

Ny viden om proteiners dynamik kan forme fremtidens lægemiddeludvikling

Ny forskning giver mekanistisk indsigt i, hvordan proteindynamik styrer aktiviteten af en gruppe enzymer kaldet serinproteaser. Da serineproteaser spiller afgørende roller i blodkoagulationen, det medfødte immunsystem samt vævsombygning, kan resultaterne få betydning for udviklingen af nye lægemidler til behandling af forskellige sygdomme.

21.06.2017 |

Ny indsigt i et centralt biologisk dogme om iontransport

Nye forskningsresultater fra Aarhus Universitet og New York University viser, hvordan aktiv transport af kalium kan medieres gennem et membranproteinkompleks, der har rødder i både ionpumpe- og ionkanal-superfamilier. Resultaterne, der netop er publiceret i Nature, kaster nyt lys over, hvad der definerer kanaler og pumper i cellen.

Viser resultater 1 til 5 ud af 601

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Ph.d. forsvar

Tao Xiang

08.09.2017 |

Tao Xiang: En ny horisont i svineavlen: Udvidelse af den genomiske evaluering fra rene til krydsede racer

Ph.d.-forsvar, fredag den 8. september 2017. Tao Xiang.

Kirsten Gade Malmos

15.08.2017 |

PhD forsvar: Kirsten Gade Malmos: Hvordan glykosaminoglykaner inducerer proteinaggregering

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 29. august 2017. Kirsten Gade Malmos.

Christian Bredgaard Juul

08.06.2017 |

Er komælk en ekstraordinær kilde til vitamin B12?

Ph.d.-forsvar, torsdag d. 8. juni 2017. Christian Bredgaard Juul.

Steffen Lynge Sparvath
Illustration af en rationelt designet 3D RNA-nanostruktur under cotranscriptional foldning: Domænerne i den enkeltstrengede RNA-origaminanostruktur (regnbuefarver) folder sekventielt, når nyligt syntetiseret RNA dukker frem fra transskriptionsboblen inde i T7-RNA-polymerasen (gennemsigtig grå overflade). I illustrationen bevæger T7-RNA-polymerasen sig mod venstre langs DNA’et (lyseblå) og 3’-enden af RNA’et baseparrer med templatestrengen inde i transskriptionsboblen.

16.05.2017 |

Steffen Lynge Sparvath: RNA-origami - konstruktion af nanoapparater til in vivo-anvendelser

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 16. maj 2017. Steffen Lynge Sparvath.

Viser resultater 1 til 5 ud af 204

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Lærebøger, avisartikler, bidrag til leksika mv.

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel