Forskningsformidling

Institut for Molekylærbiologi og Genetik udsender regelmæssigt artikler til forskellige medier (aviser, TV, on-line medier) både nationationalt og internationalt med resultater fra instituttet i forbindelse med publicering af nogle af medarbejdernes videnskabelige artikler, priser, store bevillinger mv.

I forbindelse med deres ph.d.-forsvar laver de studerende en populær beskrivelse af deres forskning, som sendes til medierne.

Derudover deltager flere forskere aktivt i debatter i medierne, ligesom de producerer populærvidenskabelige artikler til tidsskrifter, bøger mv.

Forskningsnyheder

Bioøkonomien, der baserer sig på biologiske frem for fossile råvarer, er en væsentlig del af den cirkulære økonomi, og her står Aarhus Universitet særligt stærkt gennem forskningsmæssige styrker på Science and Technology. Derfor etableres nu Center for Cirkulær Bioøkonomi, der har det klare mål at sikre synergi og tværfaglige projekter indenfor forskningen på området, samt at styrke samarbejdet med nationale og internationale virksomheder og organisationer inden for den biobaserede økonomi.
En forudsætning for den biobaserede økonomi er, at der udvikles bioraffineringsteknologier og produktionssystemer, som er bæredygtige i både økonomisk og miljømæssig betydning.
Samlet set skal aktiviteterne i det nye center medvirke til, at der etableres nye virksomheder og forretningsområder inden for den biobaserede økonomi, herunder til at producere og markedsføre nyt dansk protein til både husdyr og fødevareproduktion.
Aarhus Universitet råder over unikke faciliteter til dyrkning af biomasse på land og i havet. Mulighederne er mange, og der er eksempelvis allerede stor vækst og eksport inden for bioenergiteknologi og muligheder for at udbygge med teknologi til udnyttelse af f.eks. græs, kløver, alger og muslinger.

23.05.2017 |

Aarhus Universitet indvier Center for Cirkulær Bioøkonomi

Center for Cirkulær Bioøkonomi har til formål at sikre tværfaglig forskning og udvikling af bioøkonomiske produktionssystemer og koncepter for recirkulering. Fra MBG deltager: Esben Skipper Sørensen, Torben Asp, Just Jensen, Jens Stougaard og Stig Uggerhøj Andersen.

Mejeriforeningens direktør Jørgen Hald Christensen, professor Lotte Bach Larsen (Institut for Fødevarer), adjunkt Nina Aagaard Poulsen  (Institut for Fødevarer), lektor Bart Buitenhuis (Institut for Molekylærbiologi og Genetik), postdoc Ulrik Sundekilde  (Institut for Fødevarer) og postdoc Vivi Gregersen (Institut for Molekylærbiologi og Genetik) modtog på vegne af Milk Genomics-projektet Mælkeprisen 2017. Foto: Nina Hermansen

19.05.2017 |

Mejeribranchen hædrer Aarhus Universitet

Mejeriforeningen har valgt at tildele forskere ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik og Institut for Fødevarer Mælkeprisen 2017 for deres grundlæggende forskning i sammenhængen mellem køers genetik og mælkens sammensætning og kvalitet.

19.05.2017 |

Ny indsigt i forskningen om hukommelse

Forskere fra Danmark og England gennemgår kritisk resultaterne fra forskningen af de mekanismer, der ligger til grund for følelsesmæssig læring og hukommelse i hjernen hos pattedyr.

Torben Asp

10.05.2017 |

Ny professor i afgrødegenetik og genomforskning

Torben Asp er udnævnt til professor MSO i afgrødegenetik ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, pr. 1. maj 2017.

10.05.2017 |

DANDRITE modtager 60 mio. kr. fra Lundbeckfonden til en femårig forlængelse af centret

Bevillingen giver DANDRITE-forskerne ved Aarhus Universitet mulighed for at fortsætte deres ambitiøse forskning inden for neurovidenskab frem til 2023. Målet er at opnå banebrydende, nye resultater for de grundlæggende mekanismer inden for neurovidenskab såsom neuronal udvikling, forarbejdning af visuel input, hjernemuskelkontrol, hukommelse,…

Viser resultater 1 til 5 ud af 593

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Ph.d. forsvar

Steffen Lynge Sparvath
Illustration af en rationelt designet 3D RNA-nanostruktur under cotranscriptional foldning: Domænerne i den enkeltstrengede RNA-origaminanostruktur (regnbuefarver) folder sekventielt, når nyligt syntetiseret RNA dukker frem fra transskriptionsboblen inde i T7-RNA-polymerasen (gennemsigtig grå overflade). I illustrationen bevæger T7-RNA-polymerasen sig mod venstre langs DNA’et (lyseblå) og 3’-enden af RNA’et baseparrer med templatestrengen inde i transskriptionsboblen.

16.05.2017 |

Steffen Lynge Sparvath: RNA-origami - konstruktion af nanoapparater til in vivo-anvendelser

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 16. maj 2017. Steffen Lynge Sparvath.

Ditte Høyer Engholm
Digital illustration af en hel pneumokok celle. Alle komponenter i bakterien er vist i same skala. I den central del af celle er DNAet vist i lilla omgivet af cytoplasmiske proteiner i brune nuancer. Cellememebranen er gul og er omgivet af cellevæggen, som er den lysegrønne gritterstruktur. Yderst ses sukkerkapslen, der beskytter bakterien mod værtens immunforsvar.
Akvarelmaleri af celledeling i pneumokokken. Maleriet viser det indviklede netværk af proteiner som er ansvarlige for celledeling. Den grønne cellevæg er på ydersiden af bakterien og de brune proteiner inde i cellen.

11.04.2017 |

Ditte Høyer Engholm: Opmærksom på detaljer – videnskabelig visualisering af bakterien Streptococcus pneumoniae

Ph.d. forsvar, tirsdag den 11. april 2017. Ditte Høyer Engholm.

Jens Kvist Madsen

24.02.2017 |

Jens Kvist Madsen: Protein-tensid interaktioner i industrielle applikationer

Ph.d.-forsvar, fredag den 24. februar 2017. Jens Kvist Madsen.

Viser resultater 1 til 5 ud af 201

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Lærebøger, avisartikler, bidrag til leksika mv.

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel