Forskningsformidling

Institut for Molekylærbiologi og Genetik udsender regelmæssigt artikler til forskellige medier (aviser, TV, on-line medier) både nationationalt og internationalt med resultater fra instituttet i forbindelse med publicering af nogle af medarbejdernes videnskabelige artikler, priser, store bevillinger mv.

I forbindelse med deres ph.d.-forsvar laver de studerende en populær beskrivelse af deres forskning, som sendes til medierne.

Derudover deltager flere forskere aktivt i debatter i medierne, ligesom de producerer populærvidenskabelige artikler til tidsskrifter, bøger mv.

Forskningsnyheder

De første analyser fra projektet SobCows indikerer, at det er muligt at avle for en forbedret sundhedsprofil i mælk.

21.06.2017 |

Potentiale for en sundere fedtsyreprofil og bedre managementstyring via avlsværdital for fedtsyrer i mælken

De første analyser af sammenhængen mellem avlsværdital for fedtsyrer og avlsværdital for andre egenskaber i avlsmålet tyder på, at man kan avle for en forbedret sundhedsprofil i mælken uden, at det i nævneværdig grad påvirker fremgangen for de andre egenskaber i avlsmålet. Det viser resultater fra projektet SobCows.

16.06.2017 |

Charlotte Rohde Knudsen og Anja Pen får årets undervisningspriser

Charlotte Rohde Knudsen og Anja Pen blev kåret som henholdsvis årets underviser og årets studenterunderviser 2017 på Institut for Molekylærbiologi og Genetiks årsmøde fredag d. 16. juni 2017.

Ernst-Martin Füchtbauer

30.05.2017 |

Ernst-Martin Füchtbauer valgt til bestyrelsen i en international organisation

Ernst-Martin Füchtbauer er blevet valgt som medlem af bestyrelsen i the International Society for Transgenic Technologies. Det er ikke muligt selv at stille op til dette ærefulde hverv.

Bioøkonomien, der baserer sig på biologiske frem for fossile råvarer, er en væsentlig del af den cirkulære økonomi, og her står Aarhus Universitet særligt stærkt gennem forskningsmæssige styrker på Science and Technology. Derfor etableres nu Center for Cirkulær Bioøkonomi, der har det klare mål at sikre synergi og tværfaglige projekter indenfor forskningen på området, samt at styrke samarbejdet med nationale og internationale virksomheder og organisationer inden for den biobaserede økonomi.
En forudsætning for den biobaserede økonomi er, at der udvikles bioraffineringsteknologier og produktionssystemer, som er bæredygtige i både økonomisk og miljømæssig betydning.
Samlet set skal aktiviteterne i det nye center medvirke til, at der etableres nye virksomheder og forretningsområder inden for den biobaserede økonomi, herunder til at producere og markedsføre nyt dansk protein til både husdyr og fødevareproduktion.
Aarhus Universitet råder over unikke faciliteter til dyrkning af biomasse på land og i havet. Mulighederne er mange, og der er eksempelvis allerede stor vækst og eksport inden for bioenergiteknologi og muligheder for at udbygge med teknologi til udnyttelse af f.eks. græs, kløver, alger og muslinger.

23.05.2017 |

Aarhus Universitet indvier Center for Cirkulær Bioøkonomi

Center for Cirkulær Bioøkonomi har til formål at sikre tværfaglig forskning og udvikling af bioøkonomiske produktionssystemer og koncepter for recirkulering. Fra MBG deltager: Esben Skipper Sørensen, Torben Asp, Just Jensen, Jens Stougaard og Stig Uggerhøj Andersen.

Mejeriforeningens direktør Jørgen Hald Christensen, professor Lotte Bach Larsen (Institut for Fødevarer), adjunkt Nina Aagaard Poulsen  (Institut for Fødevarer), lektor Bart Buitenhuis (Institut for Molekylærbiologi og Genetik), postdoc Ulrik Sundekilde  (Institut for Fødevarer) og postdoc Vivi Gregersen (Institut for Molekylærbiologi og Genetik) modtog på vegne af Milk Genomics-projektet Mælkeprisen 2017. Foto: Nina Hermansen

19.05.2017 |

Mejeribranchen hædrer Aarhus Universitet

Mejeriforeningen har valgt at tildele forskere ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik og Institut for Fødevarer Mælkeprisen 2017 for deres grundlæggende forskning i sammenhængen mellem køers genetik og mælkens sammensætning og kvalitet.

Viser resultater 6 til 10 ud af 601

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Ph.d. forsvar

Viser resultater 6 til 10 ud af 204

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Lærebøger, avisartikler, bidrag til leksika mv.

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel