Forskningsformidling

Institut for Molekylærbiologi og Genetik udsender regelmæssigt artikler til forskellige medier (aviser, TV, on-line medier) både nationationalt og internationalt med resultater fra instituttet i forbindelse med publicering af nogle af medarbejdernes videnskabelige artikler, priser, store bevillinger mv.

I forbindelse med deres ph.d.-forsvar laver de studerende en populær beskrivelse af deres forskning, som sendes til medierne.

Derudover deltager flere forskere aktivt i debatter i medierne, ligesom de producerer populærvidenskabelige artikler til tidsskrifter, bøger mv.

Forskningsnyheder

Et eksempel på en struktur af PRPP syntase. Figur: Kasper Røjkjær Andersen.
Forskerholdets forskningsresultater pryder forsiden af Microbiology and Molecular Biology Reviews. Forside: Kasper Røjkjær Andersen.

02.01.2017 |

Kortlægning af viden om midler til bekæmpelse af mikroorganismer

En samlet viden om organismers syntese og udnyttelse af forbindelsen PRPP kan være nyttig i bestræbelser på at udvikle midler til bekæmpelse af mikroorganismer, der kan inficere mennesker og andre pattedyr. Et internationalt forskerhold har nu kortlagt de samlede resultater inden for området.

Forskere ved Aarhus Universitet har i gennem flere år studeret de molekylære mekanismer, der sætter bakterier i stand til at skjule sig, og nu tyder helt ny forskning på, at bakterierne også benytter sig af kodesprog i en kamp, der bliver stadig mere intens. Figur: Ditlev E. Brodersen.
Cand. scient. Kirstine Louise Bendtsen har sammen med ph.d.-studerende Kehan Xu stået i spidsen for det publicerede arbejde.

21.12.2016 |

Forskere afslører bakteriernes hemmelige kodesprog

Resistens overfor antibiotika i sygdomsfremkaldende bakterier er et stigende, globalt problem. Danske forskere har nu fundet ud af, at bakterierne benytter sig af et kodesprog for at undgå at blive bekæmpet. Hvis det lykkedes at forstå dette kodesprog, vil det i fremtiden være lettere at udvikle nye antibiotika.

16.12.2016 |

Jul i MBG Foulum

Ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, MBG-Foulum, har medarbejderne smykket kontorgangen med flag. Hvert flag fortæller, hvilken nationalitet personerne har på kontorerne på henholdsvis højre og venstre side af gangen.

Suresh Rattan

16.12.2016 |

Suresh Rattan modtager “Outstanding Career Achievement Award”

The International Dose Response Society i USA har tildelt Suresh Rattan the “Outstanding Career Achievement Award” for hans mangeårige arbejde med anvendelsen af hormesis (gavnlig virkning ved små stresspåvirkninger) inden for alderdomsforskning.

Poul Nissen (til venstre) og Jens Stougaard har ved en ceremoni fået overrakt Ridder af Dannebrogordenen.

14.12.2016 |

Poul Nissen og Jens Stougaard får overrakt Ridder af Dannebrogordenen

Ved en audiens på Amalienborg mandag d. 12. december 2016 takkede professorerne Poul Nissen og Jens Stougaard dronning Margrethe for Ridder af Dannebrogordenen.

Viser resultater 21 til 25 ud af 587

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Ph.d. forsvar

Iben Boutrup Kongsfelt

31.08.2016 |

Iben Boutrup Kongsfelt: Knogledannelse og cellevækst påvirkes af udtrykket af fosfattransportne i PIT1 og PIT2

Ph.d.-forsvar, onsdag den 31. august 2016. Iben Boutrup Kongsfelt.

Marcin Jakub Nadzieja

09.08.2016 |

Marcin Jakub Nadzieja: Hormonal interplay in establishment of nitrogen fixing symbiosis

PhD defense Thursday 11 August 2016 Marcin Jakub Nadzieja

Winnie Füchtbauer

16.06.2016 |

Winnie Füchtbauer: LysM receptorer i planter – At skelne ven fra fjende

Ph.d.-forsvar, torsdag den 16. juni 2016. Winnie Füchtbauer.

Viser resultater 21 til 25 ud af 199

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Lærebøger, avisartikler, bidrag til leksika mv.

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel