Forskningsformidling

Institut for Molekylærbiologi og Genetik udsender regelmæssigt artikler til forskellige medier (aviser, TV, on-line medier) både nationationalt og internationalt med resultater fra instituttet i forbindelse med publicering af nogle af medarbejdernes videnskabelige artikler, priser, store bevillinger mv.

I forbindelse med deres ph.d.-forsvar laver de studerende en populær beskrivelse af deres forskning, som sendes til medierne.

Derudover deltager flere forskere aktivt i debatter i medierne, ligesom de producerer populærvidenskabelige artikler til tidsskrifter, bøger mv.

Forskningsnyheder

Modeller af NEXT- og PAXT-afhængige nedbrydningsveje. Skematisk sammenligning af protein-protein forbindelser i NEXT komplekset (til venstre) og PAXT forbindelsen (til højre). Mens både NEXT og PAXT veje synes i stand til at detektere cappede RNA’er i kraft af deres fysiske forbindelser til CBC, definerer de forskellige RNA-bindende proteiner (RBM7 for NEXT og PABPN1 for PAXT) kompleksernes særegenskaber. Spørgsmålstegnet indikerer, at ZFC3H1-PABPN1 koblingen måske ikke er direkte.

07.11.2016 |

Nyopdaget RNA nedbrydningsvej i menneskets cellekerner

Genomer transskriberes til et hav af forskelligt RNA. Dette materiale er ikke alt sammen anvendeligt, hvorfor målrettet nedbrydning er essentielt for at opretholde cellulært liv. En nyligt opdaget RNA nedbrydningsvej i menneskets cellekerner er med til netop det.

Danske forskere målretter nu avlsarbejdet mod regnbueørreder tilpasset forskellige produktionsmiljøer verden over ved hjælp af genomisk selektion. Foto: Kristian Meier.

28.10.2016 |

Avlsarbejdet på regnbueørreder målrettes forskellige produktionsmiljøer i verden

Ved hjælp af genomisk selektion vil danske forskere målrette avlsarbejdet mod regnbueørreder tilpasset forskellige produktionsmiljøer verden over. Dette vil kunne bane vejen for en endnu større eksport af æg fra regnbueørreder.

Forskere fra Aarhus Universitet foran det avancerede elektronmikroskop i Aarhus. Fra venstre: Thomas Boesen, Gregers Rom Andersen og Poul Nissen alle fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Foto: Lisbeth Heilesen

19.10.2016 |

Nyt initiativ skal fremme dansk hjerneforskning

Fem af Danmarks stærkeste forskere i strukturbiologi skal sammen arbejde på at forstå hjernens funktion og sygdomme. Initiativet hedder BRAINSTRUC og er støttet af Lundbeckfonden med op til 60 mio. kr. over en 5-årig periode.

Et dansk forskerhold vil forsøge at optimere græssorter, der skal være med til at få køer til at bøvse mindre – og dermed mindske drivhusgasserne – samt øge køernes mælkeproduktion. Foto: Colourbox

04.10.2016 |

Supergræs skal øge køers mælkeproduktion og mindske metanudslip

Nu vil et forskerhold forsøge at optimere græssorter, der skal være med til at få køer til at bøvse mindre – og dermed mindske drivhusgasserne – samt øge køernes mælkeproduktion.

Jens Stougaard (Foto: Lisbeth Heilesen)
Jens Stougaard (tv) og Poul Nissen fra MBG modtager Ridder af Dannebrogordenen.

23.09.2016 |

Jens Stougaard dekoreret med Dannebrogordenen

H.M. Dronningen har udnævnt professor Jens Stougaard fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik til Ridder af Dannebrogordenen pr. 23. september 2016 som anerkendelse for hans flotte karriere.

Viser resultater 31 til 35 ud af 587

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Ph.d. forsvar

Simone Giacometti

11.04.2016 |

Simone Giacometti: Cap-bindende protein kompleks (CBC) spiller en nøglerolle i genekspression

Ph.d.-forsvar, mandag den 11. april 2016. Simone Giacometti.

Ahmed Ismael Sayed Ismael

30.03.2016 |

Ahmed Ismael Sayed Ismael: Genotype-miljø vekselvirkninger i malkekøers frugtbarhed

Ph.d.-forsvar, onsdag den 30. marts 2016, Ahmed Ismael Sayed Ismael.

Mateusz Dyla

18.03.2016 |

Mateusz Dyla: Pumpning af ioner på enkelt-molekyle niveau

Ph.d.-forsvar, fredag den 18. marts 2016. Mateusz Dyla.

Jesper Just

11.03.2016 |

Jesper Just: Målrettet targetering af de mindste blodkar i kroppen – et nyt approach

Ph.d.-forsvar, fredag den 11. marts 2016. Jesper Just.

Viser resultater 31 til 35 ud af 199

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Lærebøger, avisartikler, bidrag til leksika mv.

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel