Forskningsformidling

Institut for Molekylærbiologi og Genetik udsender regelmæssigt artikler til forskellige medier (aviser, TV, on-line medier) både nationationalt og internationalt med resultater fra instituttet i forbindelse med publicering af nogle af medarbejdernes videnskabelige artikler, priser, store bevillinger mv.

I forbindelse med deres ph.d.-forsvar laver de studerende en populær beskrivelse af deres forskning, som sendes til medierne.

Derudover deltager flere forskere aktivt i debatter i medierne, ligesom de producerer populærvidenskabelige artikler til tidsskrifter, bøger mv.

Forskningsnyheder

23.08.2016 |

Poul Nissen dekoreret med Dannebrogordenen

H.M. Dronningen har udnævnt professor Poul Nissen til Ridder af Dannebrogordenen pr. 23. august 2016 som anerkendelse for hans flotte karriere.

En variant af genet FUT1 har vist sig at kunne beskytte grises tarme mod E. coli. Den viden kan bruges proaktivt i indsatsen for at skære ned på antibiotika. Foto: Janne Hansen.

18.08.2016 |

Genvariant i grise kan åbne for mindre brug af antibiotika

1) Genpromotorer, der ligger langt væk fra andre gener, frembringer typisk RNA fra begge strenge.  PROMoter uPstream Transcripts (PROMPTs) er korte og nedbrydes hurtigt på grund af særlige DNA-sekvensmønstre, som ikke findes nedstrøms for  gen-startstedet. Derfor er det overordnede genproduktet typisk et stabilt mRNA. 2) Hvis to gen-startsteder har en fælles promotor, dannes der ingen PROMPTs. Begge gen-startsteder producerer stabile RNA. 3) Hvis to genpromotorer er nært placerede, produceres PROMPT, og disse bliver stabiliserede, fordi de DNA-signaler, der er nødvendige for deres nedbrydning ikke længere forekommer p.g.a. pladsmangel. I stedet bliver PROMPTs længere og mere stabile, hvilket i praksis skaber længere mRNA varianter fra de to gen-startsteder. 4) Hvis genpromotorer er tilstrækkeligt adskilt, har deres DNA mønstre ingen indflydelse på deres tilgrænsende PROMPTs, der forbliver korte og ustabile, ligesom i det første tilfælde ovenfor.

15.08.2016 |

Generering af komplekse gen-arkitekturer i det humane genom

Intense studier de seneste 10-15 år har vist, at det humane genom transskriberes på en måde, der er langt mere kompliceret, end man tidligere troede. Et samarbejde mellem forskere fra Aarhus og København afslører nu nogle underliggende principper, der fører til sådan varieret genomaktivitet.

Et forskerhold med base i Danmark har opnået resultater, der kan være et skridt mod bekæmpelsen af protease-relaterede sygdomme såsom influenza, hudsygdomme og kræft ved at udnytte en naturligt forekommende proteasehæmmer. Figur: Jan K. Jensen

14.07.2016 |

Studie af en naturligt forekommende hæmmer af sygdomsfremkaldende enzymer

Det Frie Forskningsråd har uddelt i alt knap 18 mio. kr. til forskere ved MBG.

22.06.2016 |

Millionbevillinger til forskere fra MBG

Det Frie Forskningsråd har givet ikke mindre end seks bevillinger med et samlet beløb på knap 18 mio. kr. til forskere ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

Viser resultater 31 til 35 ud af 576

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Ph.d. forsvar

Ahmed Ismael Sayed Ismael

30.03.2016 |

Ahmed Ismael Sayed Ismael: Genotype-miljø vekselvirkninger i malkekøers frugtbarhed

Ph.d.-forsvar, onsdag den 30. marts 2016, Ahmed Ismael Sayed Ismael.

Mateusz Dyla

18.03.2016 |

Mateusz Dyla: Pumpning af ioner på enkelt-molekyle niveau

Ph.d.-forsvar, fredag den 18. marts 2016. Mateusz Dyla.

Jesper Just

11.03.2016 |

Jesper Just: Målrettet targetering af de mindste blodkar i kroppen – et nyt approach

Ph.d.-forsvar, fredag den 11. marts 2016. Jesper Just.

Xiangyu Guo

29.02.2016 |

Xiangyu Guo: Genomisk prædiktion og GWAS for reproduktionsegenskaber i danske svin

Ph.d. -forsvar, mandag den 29. februar 2016. Xiangyu Guo.

Nicholas Egholm Sofos

26.02.2016 |

Nicholas Egholm Sofos: Strukturel analyse af protein komplekset NEXT

Ph.d.-forsvar, fredag 26. februar 2016. Nicholas Egholm Sofos.

Viser resultater 31 til 35 ud af 197

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Lærebøger, avisartikler, bidrag til leksika mv.

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel