Forskningsformidling

Institut for Molekylærbiologi og Genetik udsender regelmæssigt artikler til forskellige medier (aviser, TV, on-line medier) både nationationalt og internationalt med resultater fra instituttet i forbindelse med publicering af nogle af medarbejdernes videnskabelige artikler, priser, store bevillinger mv.

I forbindelse med deres ph.d.-forsvar laver de studerende en populær beskrivelse af deres forskning, som sendes til medierne.

Derudover deltager flere forskere aktivt i debatter i medierne, ligesom de producerer populærvidenskabelige artikler til tidsskrifter, bøger mv.

Forskningsnyheder

Figuren viser en af de røntgenkrystalstrukturer, der er løst af forskerholdet. Her ses serinproteasen urokinase-plasminogenaktivator (grøn) i kompleks med et kameldyrsantistoffragment (orange). Kameldyrsantistoffragmentet viser en usædvanlig hæmningsmekanisme ved at binde til det aktive område (fremhævet med blåt) i serinproteasen, hvor det efterligner bindingen af et substrat. Figur: Tobias Kromann-Hansen

15.06.2016 |

Anvendelse af kameldyr-antistoffer til strukturbiologi

Brug af antistoffer fra kameldyr giver bedre muligheder for fremtidig udvikling af reagenser til diagnosticering og terapi i sygdomme, der involverer en gruppe enzymer kaldet serinproteaser.

Forkert foldede proteiner kan medføre forskellige sygdomme. Danske forskere har nu fundet en måde, hvorpå man kan forhindre protein misfoldning. Figur: Jan K. Jensen.

09.06.2016 |

Ny metode til at forhindre forkert, sygdomsfremkaldende proteinfoldning

Den atomare struktur af C5 (blå) bundet til det C5-bindende fragment af eculizumab (gul) viser hvordan lægemidlet blokerer for kløvningen af C5 i vores blod. Dette bevirker, at de røde blodlegemer (vist som røde skiver) ikke beskadiges. Proteinerne er i virkeligheden 500 gange mindre end de røde blodlegemer. Figur: Janus Asbjørn Schatz-Jakobsen.

03.06.2016 |

Lægemidlet eculizumab fanget i aktion

Ved brug af røntgenstråling har forskere fra Aarhus Universitet i samarbejde med Alexion Pharmaceuticals, Inc., belyst, hvordan det antistof-baserede lægemiddel eculizumab forhindrer vores immunsystem i at ødelægge røde blodlegemer og væv i nyren.

Resultater viser, at der er basis for at forbedre udvælgelseskriterierne for frugtbarhed hos malkekøerne. Foto: Linda S. Sørensen

29.05.2016 |

Bedre avlsværdivurdering for frugtbarhedsegenskaber hos malkekøer

Den rutinemæssige avlsværdivurdering for frugtbarhedsegenskaber i Danmark og Sverige kan forbedres ved hjælp af aktivitetsbaserede mål for frugtbarhed. Det viser resultater fra et nyligt afsluttet ph.d.-projekt. Desuden er det vist, at den genetiske variation i frugtbarhed ændres med kælvningssæson og produktionsmiljø.

Den bakterielle transporter, hvis molekylære struktur blev løst, benytter samme transportmekanisme som neurotransmittertransporterne, men transporterer i stedet aminosyrer såsom Leucin (Leu). I den udadvendte tilstand (venstre) bindes Leu (gule kugler) sammen med to natriumioner (grønne kugler) i en central bindingslomme, mens den roterende enhed, betegnet L25 (beige kugler), er placeret ved siden af bindingslommen for det transporterede stof. I den nye, tomme tilstand (højre), som Aarhus forskerne nu har afdækket, roterer L25 ind i bindingslommen, hvor den efterligner og kompenserer for det manglende stof og natriumioner, så transporteren kan vende tilbage til en udadvendt tilstand, hvor den kan starte på en ny transportcyklus. Figur: Lina Malinauskaite.

26.05.2016 |

Ny opdagelse fra det molekylære maskinrum for depression og afhængighed

Forskere ved Aarhus Universitet har beskrevet, hvordan en gruppe af hjernens transportproteiner med vigtige roller i depression og afhængighed overvinder det trin, der begrænser deres effektivitet. Opdagelsen gør det muligt at beskrive transportproteinets fulde funktion og kan give bedre muligheder for at modvirke amfetamins og ecstasys effekt på…

Viser resultater 36 til 40 ud af 576

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Ph.d. forsvar

Viser resultater 36 til 40 ud af 197

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Lærebøger, avisartikler, bidrag til leksika mv.

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel