Forskningsformidling

Institut for Molekylærbiologi og Genetik udsender regelmæssigt artikler til forskellige medier (aviser, TV, on-line medier) både nationationalt og internationalt med resultater fra instituttet i forbindelse med publicering af nogle af medarbejdernes videnskabelige artikler, priser, store bevillinger mv.

I forbindelse med deres ph.d.-forsvar laver de studerende en populær beskrivelse af deres forskning, som sendes til medierne.

Derudover deltager flere forskere aktivt i debatter i medierne, ligesom de producerer populærvidenskabelige artikler til tidsskrifter, bøger mv.

Forskningsnyheder

Peter Andreasen

18.11.2016 |

Vores gode kollega Peter Andreasen er død

Professor Peter Andreasen døde tirsdag d. 15. november 2016 i en alder af 68 år.

Hornhinde-dystrofi er en øjensygdom, der giver uklare udfældninger i hornhinden og dermed en nedsættelse af synsevnen. De eksisterende helbredelsesmuligheder er ikke optimale, og derfor vil forskere fra Aarhus Universitet og Aalborg Universitetshospital forsøge at finde en bedre behandling for sygdommen. Foto: af Eung Kweon Kim, Department of Ophthalmology, Yonsei University College of Medicine, Seoul, South Korea.

16.11.2016 |

Forskere vil finde bedre behandling for hornhinde-dystrofi

Hornhinde-dystrofi er en øjensygdom, der giver uklare udfældninger i hornhinden og dermed en nedsættelse af synsevnen. De eksisterende helbredelsesmuligheder er ikke optimale, og derfor vil danske forskere forsøge at finde en bedre behandling for sygdommen.

Modeller af NEXT- og PAXT-afhængige nedbrydningsveje. Skematisk sammenligning af protein-protein forbindelser i NEXT komplekset (til venstre) og PAXT forbindelsen (til højre). Mens både NEXT og PAXT veje synes i stand til at detektere cappede RNA’er i kraft af deres fysiske forbindelser til CBC, definerer de forskellige RNA-bindende proteiner (RBM7 for NEXT og PABPN1 for PAXT) kompleksernes særegenskaber. Spørgsmålstegnet indikerer, at ZFC3H1-PABPN1 koblingen måske ikke er direkte.

07.11.2016 |

Nyopdaget RNA nedbrydningsvej i menneskets cellekerner

Genomer transskriberes til et hav af forskelligt RNA. Dette materiale er ikke alt sammen anvendeligt, hvorfor målrettet nedbrydning er essentielt for at opretholde cellulært liv. En nyligt opdaget RNA nedbrydningsvej i menneskets cellekerner er med til netop det.

Danske forskere målretter nu avlsarbejdet mod regnbueørreder tilpasset forskellige produktionsmiljøer verden over ved hjælp af genomisk selektion. Foto: Kristian Meier.

28.10.2016 |

Avlsarbejdet på regnbueørreder målrettes forskellige produktionsmiljøer i verden

Ved hjælp af genomisk selektion vil danske forskere målrette avlsarbejdet mod regnbueørreder tilpasset forskellige produktionsmiljøer verden over. Dette vil kunne bane vejen for en endnu større eksport af æg fra regnbueørreder.

Forskere fra Aarhus Universitet foran det avancerede elektronmikroskop i Aarhus. Fra venstre: Thomas Boesen, Gregers Rom Andersen og Poul Nissen alle fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Foto: Lisbeth Heilesen

19.10.2016 |

Nyt initiativ skal fremme dansk hjerneforskning

Fem af Danmarks stærkeste forskere i strukturbiologi skal sammen arbejde på at forstå hjernens funktion og sygdomme. Initiativet hedder BRAINSTRUC og er støttet af Lundbeckfonden med op til 60 mio. kr. over en 5-årig periode.

Viser resultater 41 til 45 ud af 598

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Ph.d. forsvar

Viser resultater 41 til 45 ud af 202

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Lærebøger, avisartikler, bidrag til leksika mv.

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel