Forskningsformidling

Institut for Molekylærbiologi og Genetik udsender regelmæssigt artikler til forskellige medier (aviser, TV, on-line medier) både nationationalt og internationalt med resultater fra instituttet i forbindelse med publicering af nogle af medarbejdernes videnskabelige artikler, priser, store bevillinger mv.

I forbindelse med deres ph.d.-forsvar laver de studerende en populær beskrivelse af deres forskning, som sendes til medierne.

Derudover deltager flere forskere aktivt i debatter i medierne, ligesom de producerer populærvidenskabelige artikler til tidsskrifter, bøger mv.

Forskningsnyheder

En variant af genet FUT1 har vist sig at kunne beskytte grises tarme mod E. coli. Den viden kan bruges proaktivt i indsatsen for at skære ned på antibiotika. Foto: Janne Hansen.

18.08.2016 |

Genvariant i grise kan åbne for mindre brug af antibiotika

1) Genpromotorer, der ligger langt væk fra andre gener, frembringer typisk RNA fra begge strenge.  PROMoter uPstream Transcripts (PROMPTs) er korte og nedbrydes hurtigt på grund af særlige DNA-sekvensmønstre, som ikke findes nedstrøms for  gen-startstedet. Derfor er det overordnede genproduktet typisk et stabilt mRNA. 2) Hvis to gen-startsteder har en fælles promotor, dannes der ingen PROMPTs. Begge gen-startsteder producerer stabile RNA. 3) Hvis to genpromotorer er nært placerede, produceres PROMPT, og disse bliver stabiliserede, fordi de DNA-signaler, der er nødvendige for deres nedbrydning ikke længere forekommer p.g.a. pladsmangel. I stedet bliver PROMPTs længere og mere stabile, hvilket i praksis skaber længere mRNA varianter fra de to gen-startsteder. 4) Hvis genpromotorer er tilstrækkeligt adskilt, har deres DNA mønstre ingen indflydelse på deres tilgrænsende PROMPTs, der forbliver korte og ustabile, ligesom i det første tilfælde ovenfor.

15.08.2016 |

Generering af komplekse gen-arkitekturer i det humane genom

Intense studier de seneste 10-15 år har vist, at det humane genom transskriberes på en måde, der er langt mere kompliceret, end man tidligere troede. Et samarbejde mellem forskere fra Aarhus og København afslører nu nogle underliggende principper, der fører til sådan varieret genomaktivitet.

Et forskerhold med base i Danmark har opnået resultater, der kan være et skridt mod bekæmpelsen af protease-relaterede sygdomme såsom influenza, hudsygdomme og kræft ved at udnytte en naturligt forekommende proteasehæmmer. Figur: Jan K. Jensen

14.07.2016 |

Studie af en naturligt forekommende hæmmer af sygdomsfremkaldende enzymer

Det Frie Forskningsråd har uddelt i alt knap 18 mio. kr. til forskere ved MBG.

22.06.2016 |

Millionbevillinger til forskere fra MBG

Det Frie Forskningsråd har givet ikke mindre end seks bevillinger med et samlet beløb på knap 18 mio. kr. til forskere ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

Figuren viser en af de røntgenkrystalstrukturer, der er løst af forskerholdet. Her ses serinproteasen urokinase-plasminogenaktivator (grøn) i kompleks med et kameldyrsantistoffragment (orange). Kameldyrsantistoffragmentet viser en usædvanlig hæmningsmekanisme ved at binde til det aktive område (fremhævet med blåt) i serinproteasen, hvor det efterligner bindingen af et substrat. Figur: Tobias Kromann-Hansen

15.06.2016 |

Anvendelse af kameldyr-antistoffer til strukturbiologi

Brug af antistoffer fra kameldyr giver bedre muligheder for fremtidig udvikling af reagenser til diagnosticering og terapi i sygdomme, der involverer en gruppe enzymer kaldet serinproteaser.

Viser resultater 41 til 45 ud af 587

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Ph.d. forsvar

Tobias Kromann-Tofting

17.12.2015 |

Tobias Kromann-Tofting: Fremstilling af kamelantistoffragmenter til at studere og hæmme aktiviteten af serin-proteaser

Ph.d.-forsvar, torsdag den 17. december 2015. Tobias Kromann-Tofting.

Patricia Romans Fuertes

11.12.2015 |

Patricia Romans Fuertes: Ikke-ribosomale peptid syntetaser: produkter og mekanismen bag

Ph.d.-forsvar, fredag den 11. december. Patricia Romans Fuertes.

Nils Bjerregaard

09.12.2015 |

Nils Bjerregaard: Aptamerer i behandlingen af iskæmisk apopleksi

Ph.d.-forsvar, onsdag den 9. december 2015. Nils Bjerregaard.

Viser resultater 41 til 45 ud af 199

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Lærebøger, avisartikler, bidrag til leksika mv.

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel