Brian Clark

The Brian Clark Biotech Lecture series er opkaldt efter Professor Brian Frederic Carl Clark (26. juli 1936-6. oktober 2014)

Brian Clark fik sin uddannelse i England ved University of Cambridge, hvor han i 1961 opnåede en ph.d.-grad og i 1975 en doktorgrad. Under sine studier arbejdede han som postdoc i USA, hvorefter han vendte tilbage til England til en forskerstilling ved MRC i Cambridge. I USA og England arbejdede Clark tæt sammen med ikke mindre end fem forskellige nobelpristagere (Lord Todd, Marshall Nirenberg, Francis Crick, Sydney Brenner og Sir Aaron Klug). Derudover tilbragte Francis Crick en kort periode af sin sabbatical ved Biostrukturkemigruppen i Aarhus.

I 1974 blev han ansat som professor ved Aarhus Universitet, hvor han dannede den nye Afdeling for Biostrukturkemi ved Kemisk Institut. I 1996 fusionerede Clarks 50 mand store afdeling med Molekylærbiologi i dannelsen af det nuværende Institut for Molekylærbiologi og Genetik, hvor han var aktiv med internationale aktiviteter til det sidste.

Brian Clarks forskning har fokuseret på den molekylære mekanisme af proteinbiosyntesen og senere skiftede han fokus til forskning i den menneskelige aldringsproces.

Brian Clark var tidligt involveret i udredningen af den genetiske kode, og sammen med bl.a. Kjeld Marcker identificerede han formyl-methionin initieringen af proteinsyntesen. Han var en pioner i krystallisation af RNA og udførte de første strukturbestemmelser af tRNA.

I Aarhus samlede han en stor kreds af forskere og gjorde tidligt den biostrukturkemiske afdeling til et internationalt særkende på Aarhus Universitet med nære forbindelser til ledende forskningsmiljøer over hele verden. Et tidligt gennembrud for afdelingen blev strukturløsningen af det GTP-bindende domæne af det tRNA-bindende protein EF-Tu og siden komplette strukturer af EF-Tu og dets tRNA bundne kompleks-studier, som var grundlæggende i udforskningen af G-proteiner – et felt som siden er blevet anerkendt med flere Nobelpriser.

Han var en stærk drivkraft og fortaler for omsætning af grundforskning til bioteknologi, og han er selv grundlægger af to biotek-firmaer. For Brians indsats på dette område, opkaldte instituttet i 2011 en seminarserie efter ham: the Brian Clark Biotech Lectures. I de senere år af sit liv opbyggede han også stærke forbindelser til forskningsmiljøer og forskningspolitiske kræfter i specielt Kina.

Brian Clark var verdensborger med stor tanke på internationale organisationer og kontakter. Han var præsident for the International Union of Biochemistry and Molecular Biology (IUBMB), formand for the Federation of European Biochemical Societies (FEBS), næstformand for the European Molecular Biology Organization (EMBO) og næstformand for the European Federation of Biotechnology (EFB).

Han var æresborger på den græske ø Spetses, hvor han gennem 40 år var med til at arrangere sommerskoler i molekylær- og cellebiologi med bl.a. talrige nuværende og senere Nobelpristagere på talerlisterne. I september 2012 opkaldte man en foredragssal efter ham på Spetses.

Han var gennem hele livet en stærk støtte for yngre forskere, og han betragtede det altid som sin hovedopgave at hjælpe de nye generationer på vej. Mange danske og udenlandske forskere i Danmark og udland har haft uvurderlig glæde af hans utallige kontakter og opfordringer.

Brian Clark har modtaget flere prestigefyldte anerkendelser for sit arbejde, og han var bl.a. medlem af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, medlem af Dansk Naturvidenskabelig Akademi og adjungeret professor ved Beijing Genomics Institute.

Brian Clark var aktiv til sine sidste dage, og i hans sidste år stod han bl.a. for store jubilæumssymposier i Aarhus, Cambridge og New York. I foråret 2014 fejrede han således 40-året for den biostrukturkemiske afdeling, som han oprettede på Aarhus Universitet i 1974 som nyansat professor rekrutteret fra Medical Research Council Laboratory of Molecular Biology i Cambridge, England, og i sommeren 2014 arrangerede han et internationalt mindesymposium i New York Academy of Sciences, som ærede Nirenberg og opklaringen af den genetiske kode.