10 mio. kr. til forskning i Parkinsons sygdom

Daniel Otzen fra iNANO/Institut for Molekylærbiologi og Genetik har modtaget 10 mio. kr. fra Lundbeckfonden til at udvikle nye og bedre metoder til at diagnosticere og forebygge Parkinsons sygdom – bl.a. ved hjælp af antistoffer fra lamaer.

I CytoPad vil forskerne bruge nogle særlige immuniseringsteknikker til at frembringe antistoffer fra både mus og lamaer. Klik på grafikken for at se fuld størrelse. Grafik: Daniel Otzen
Daniel Otzen styrker sin forskning i parkinsonisme med 10 mio. kr. fra Lundbeckfonden. Foto: Jesper Rais, AU

Bevillingen går til et nyt forskningscenter, CytoPad (Targeting Cytotoxic Oligomers in Parkinson’s Disease), og som navnet antyder, handler det om at angribe celledræbende oligomerer i parkinsonisme.

I parkinsonisme går hjernens nerveceller langsomt til grunde, og der er stærke indicier for, at denne celledød hænger sammen med, at proteinet alpha-synuclein (aSN) klumper sig sammen.

Alpha-synuclein findes i store mængder især ved synapserne, som forbinder de enkelte hjerneceller, og når de klumper sig sammen, danner de lange, trådformede strukturer, som ophobes i såkaldte Lewylegemer inde i nervecellerne. Undervejs i processen dannes også nogle mindre molekyler, oligomerer, som altså er cellegifte, der kan beskadige og i sidste ende dræbe nerveceller.

Fra lamaer og mus

I CytoPad vil forskerne udvikle både proteiner, peptider og småmolekyler til at binde og uskadeliggøre disse oligomerer.

”Vi vil bruge nogle særlige immuniseringsteknikker til at frembringe antistoffer fra både mus og lamaer; lamaers antistoffer er mindre end menneskenes og kan bruges til at udvikle endnu mindre nanoobjekter, som vi håber kan nå deres cellulære mål endnu lettere end almindelige antistoffer,” forklarer Daniel Otzen.

Desuden vil forskerholdet gå på jagt efter peptider mod antistoffer ved hjælp af såkaldt bakteriofag-display-teknikker. Endelig håber de at bruge stabile komplekser mellem anti/nanostoffer og aSN oligomerer som afsæt for at finde småmolekyler, der binder særlig godt til disse oligomerer.

Otte forskergrupper

”Om alt går vel, kan vi endda nå at teste de bedste kandidater i mus for deres evne til hhv. at detektere oligomerer og – endnu vigtigere – stoppe eller sænke udviklingen af parkinsonisme,” siger Daniel Otzen.

De 10 mio. kr. kommer fra Lundbeckfondens tematiske bevilling ”Hvad forårsager hjernesygdomme?”. Pengene skal medfinansiere i alt ni postdocs og Ph.d.-studerende til et forskerhold, der består af ikke færre end otte forskergrupper fra Aarhus Universitet (hhv. iNANO, Molekylærbiologi og Genetik, Kemi, Biomedicin og Klinisk Medicin), Københavns Universitet, DTU og Institute for Microbial Technology i Indien.

Professor Daniel Otzen,
iNANO