10 mio. kr. til udvikling af nanoskala-samlebånd til bioteknologisk produktion

Ebbe S. Andersen tildeles 10 mio. kr. i form af en Ascending Investigator-bevilling fra Novo Nordisk Fondens forskningslederprogram. Forskningsprojektet sigter mod at bruge nyligt udviklede RNA-nanoteknologibaserede samlebånd, sensorer og nanorobotter til at forbedre biokemiske reaktioner i celler. Det potentielle resultat vil være forbedrede bakterie- og gærproduktionsstammer, der kan bruges til at generere biobrændstoffer, specialkemikalier og biologiske lægemidler fra vedvarende ressourcer.

Ebbe S. Andersen modtager 10 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden (Foto: Lars Kruse, AU Foto)
Forskere fra Andersen Lab for Biomolekylær Design, der udviklede den RNA-baserede teknologiplatform (Foto: Nestor Sampedro)

Forskningsgruppen ledet af lektor Ebbe S. Andersen arbejder på at designe biomolekylære nanostrukturer til anvendelse i både grundforskning og anvendt forskning. Forskningsgruppen (se billede) har opfundet RNA-origamimetoden, der gjorde det muligt at udvikle en teknologisk platform bestående af molekylære samlebånd, sensorer og nanorobotter til anvendelse i syntetisk biologi. Med Ascending Investigator-bevillingen vil den RNA-baserede platform blive anvendt indenfor det udfordrende område, bioteknologisk syntese og produktion, med potentiale til at levere nye molekylære værktøjer til bioteknologisektoren.

Ebbe S. Andersen siger: "Celler fungerer effektivt på grund af deres interne organisation, som kan sammenlignes med en fabrik med robotter arbejdende ved et samlebånd. Som genetiske ingeniører forsøger vi at omdirigere disse biologiske fabrikker til at producere værdifulde proteiner og kemikalier mere effektivt."

RNA-baseret platform til styring af kaskader af biokemiske reaktioner

Forskningsprojektet sigter mod at udvikle en ny RNA-baseret platform til at organisere, regulere og detektere særlige biokemiske reaktionsveje (metaboliske reaktionsveje) baseret på rationelle designmetoder. Projektet vil demonstrere, hvordan RNA-strukturer kan bruges til at organisere enzymer for at forbedre udbyttet og detektere mellem- og slutprodukter for de metaboliske reaktioner (se illustration). For at mindske den ekstra byrde på cellernes metabolisme vil reguleringsmekanismer blive brugt til at kontrollere forholdet mellem enzymer og RNA-strukturer i cellerne. Endelig vil systemerne blive brugt til at optimere bakterier og gærproduktionsstammer, der bruges i industriel bioteknologi til at generere biobrændstoffer, specialkemikalier og biologiske lægemidler fra vedvarende ressourcer.

Links:

Associate Professor Ebbe Sloth Andersen
Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO)

Aarhus University
Email: esa@inano.au.dk