Alessandra Zarantonello: Aktivering af den klassiske vej og dens inhibering med et ny nanostof, der er rettet mod prokonvertase

Ph.d.-forsvar, fredag den 3. april 2020. Alessandra Zarantonello.

Alessandra Zarantonello

I løbet af sit ph.d.-studium har cand.scient. Alessandra Zarantonello forsket i de proteiner, som findes i den klassiske vej af komplementsystemet. Komplementsystemet er specielt på den måde, at det er en del af det medfødte immunforsvar, som udgør vores første forsvarslinje mod patogener, og også spiller en central rolle i homeostase og synaptisk beskæring.

Alessandra Zarantonello har undersøgt, hvordan det initierende C1-kompleks i kaskaden kunne aktiveres og rekonstitueres, og hvordan kaskaden kunne inhiberes på komplementfaktor C4b-niveau med en nanostof-hæmmer. Inhibering af den klassiske vej er ideel under forhold, hvor stien er unormalt opreguleret, som ved iskæmi reperfusionsskader, leddegigt og skizofreni.

De opnåede forskningsresultater bidrager til den mekanistiske forståelse af den klassiske vej, samt giver en funktionel karakterisering af dens målrettede inhibering.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 3. april 2020 kl. 12.15
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til ph.d.-partner Maia Høyer Monod (maiamon@au.dk).

Afhandlingens titel: Investigating the Classical Pathway of the Complement System: Activation and Inhibition

Kontaktinfo: Alessandra Zarantonello, e-mail: azara@mbg.au.dk, tlf.: +45 81920920
Professor Christine Gaboriaud, Institut de Biologie Structurale, Université Grenoble Alpes, France
Professor Søren Werner Karlskov Hansen, Institut for Molekylær Medicin, Syddansk Universitet
Professor Knud Erik Larsen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet (formand)
Professor Gregers Rom Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Professor Steffen Thiel, Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet
Doktor Nick Stub Laursen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus er Aarhus Universitet indtil videre fysisk lukket. Afhandlingen vil derfor ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-skolens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.scitech@au.dk for at få tilsendt en kopi pr. mail.