Anja E. Pen: Genetisk modifikation af honningbier og svin

Ph.D.-forsvar, fredag d. 14. september 2018, Anja E. Pen

Anja E. Pen

Under sin Ph.D. undersøgte Anja forskellige måder for genetisk modifikation af honningbier og svin. For første gang kombinerede hun den nye CRISPR-Cas9 teknik og sædmedieret genoverførsel (SMGT) i sit laboratorium for at introducere genetiske ændringer i disse dyr. Dette giver nye muligheder for at undersøge udviklingen af arbejdere og dronninger i honningbier. Ved hjælp af de samme teknikker havde Anja til formål at producere humane sygdomsmodeller hos svin. Hendes mål var at etablere en amyotrofisk lateral sklerose (ALS) sygdomsmodel hos grise ved at ændre SOD1 genet.

Ph.d.-graden blev afsluttet ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé blev udarbejdet af ph.d.-studerende.

Tid: fredag d. 14. september 2018 kl. 9.00
Sted: AU Foulum, Blichers Alle 20, 8830 Tjele, mødelokale 2
Afhandlingens titel: CRISPR-Cas9 gen editering i honningbi og svin
Kontaktinfo: Anja Pen, anja.pen@mbg.au.dk, +45 28 99 36 44

Professor Kåre Lehmann Nielsen, Department of Chemistry and Bioscience, Section for Biotechnology, Aalborg Universitet
Forsker Bjørn Høyheim, Department of Basic Sciences and Aquatic Medicine, Norwegian University of Life Sciences
Lektor Ernst-Martin Füchtbauer, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus Universitet (formand)
Lektor Bo Thomsen, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University
Medvejleder:

Professor Christian Bendixen, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST,
Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.