Bjørn Panyella Pedersen fra MBI modtager Lundbeckfondens Talentpris

Postdoc Bjørn Panyella Pedersen fra Molekylærbiologisk Institut, Aarhus Universitet, modtog mandag d. 5. januar 2009 Lundbeckfondens Talentpris for 2008.

Bjørn Panyella Pedersen

Prisen gives på baggrund af de forskningsresultater Bjørn Panyella Pedersen opnåede i forbindelse med sin ph.d.-afhandling i molekylærbiologi, som han forsvarede ved Ph.d.-skolen i Naturvidenskab på Aarhus Universitet i november 2008.

Bjørn Panyella Pedersens resultater omfatter bl.a. en beskrivelse af den atomare struktur af to meget vigtige ion-pumper: Proton-pumpen og natrium-kalium pumpen. Resultaterne blev publiceret i Nature i december 2007, hvor Bjørn Panyella Pedersen var medforfatter på to artikler.

Bjørn Panyella Pedersen fortsætter sin forskning i ionpumper som postdoc ved grundforskningscenteret PUMPKIN på en to-årig forskningsbevilling fra Carlsbergfondet. Professor Poul Nissen var vejleder på Bjørns ph.d.-afhandling.

"Prisen er en stor ære og motivation," siger den 29-årige prisvinder, og fortsætter "Arbejdet med at løse den slags strukturer kræver både fokus og hårdt, fælles arbejde. Det er derfor meget motiverende, at vores forskning er blevet udvalgt som særligt lovende af Lundbeckfonden."

Lundbeckfondens Talentpris tildeles forskere under 30 år, som har "præsteret særlig lovende forskning inden for sundheds- og naturvidenskaberne". Prisen er en personlig hæderspris på 75.000 DKK og uddeles til op til tre unge forskere en gang årligt.

Prisen kan ikke søges, men uddeles på basis af begrundede indstillinger fra ledende forskere ved de danske universiteter eller højere læreanstalter indsendt til fonden.

Se de øvrige to modtagere af Lundbeckfondens Talentpris 2008.