Bjørn Panyella Pedersen tildelt ERC Starting Grant

Det Europæiske Forskningsråd (ERC) har tildelt Bjørn Panyella Pedersen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik et prestigefyldt Starting Grant på i alt 11 mio. kr. (1,5 mio. Euro) til at opbygge en forskningsgruppe inden for strukturel biologi ved Aarhus Universitet.

Bjørn Panyella Pedersen. Foto: Lisbeth Heilesen

Bjørn P. Pedersen får som den eneste på Aarhus Universitet i år et af de prestigefylde ERC Starting grants, der tildeles unge, lovende forskertalenter ved et europæisk universitet i op til mellem to år og syv år efter opnået ph.d.-grad. Der bevilges op til 1,5 mio. EUR til grænsebrydende forskningsprojekter i en fem-årig periode.

Bjørn er netop vendt hjem fra en postdoc-stilling ved det prestigefyldte University of California, San Francisco (UCSF), der er et af verdens førende medicinske forskningsinstitutioner.

”Jeg er enormt beæret over, at ERC har valgt at betro mig en af deres prestigefyldte bevillinger til at etablere en ny forskningsgruppe her i Danmark,” udtaler Bjørn Panyella Pedersen.  ”Det er en fantastisk mulighed, der kommer på et kritisk og meget følsomt tidspunkt i min forskningsmæssige karriere. De planlagte projekter som jeg nu har fået støtte til er ekstremt ambitiøse og vil ikke kunne lykkes uden den støtte og tiltro som ERC her har givet,” slutter Bjørn P. Pedersen.

Mekanismer bag kolesterol og sukkeroptag

Bjørn Panyella Pedersens forskning er fokuseret på to aspekter af menneskers fødevareoptag. For det første vil Bjørn og hans nye forskningsgruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik undersøge, hvordan kroppen optager kolesterol fra tyndtarmen. Kolesterol i store mængder kan lede til hjertekarsygdomme, men kolesterol er absolut essentielt for en velfungerende krop i moderate mængder. Kolesterol optages i tyndtarmen til kroppens kredsløb ved hjælp af et protein kaldet NPC1L1.

Forskningsgruppen vil undersøge NPC1L1's molekylære funktion ved hjælp af en kombination af biokemiske forsøg med basis i strukturel biologi. For det andet vil gruppen undersøge, hvordan kroppens celler optager sukker. Efter fordøjelse transporteres sukker via blodet til kroppens celler for produktion af energi. En hovedsten i cellers optag af sukker er et protein kaldet GLUT. Dette protein er den begrænsende faktor for den enkelte celles sukkerforbrug. Som for NPC1L1 vil gruppen undersøge GLUT's molekylære funktion ved hjælp af en kombination af biokemiske forsøg med basis i strukturel biologi.

Ved hjælp af strukturbiologi-eksperimenter kan forskerne finde den tredimensionale struktur af disse proteiner. Dette suppleres med andre typer biokemiske forsøg for at beskrive de kinetiske parametre for dem. Herved kan forskerne danne en model for, hvordan disse processer fungerer på molekylært niveau og få vigtig ny indsigt i, hvordan man kan regulere dem.

Bjørn Panyella Pedersen
og Aarhus Institute of Advanced Studies