Cagla Sahin: Selv-samling af proteiner – hvad forårsager Parkinson's sygdom?

Ph.d.-forsvar, onsdag den 27. juni 2018, Cagla Sahin.

Cagla Sahin

Under sine studier har Cagla Sahin undersøgt selv-samlingen af proteiner relateret til neurodegenerative sygdomme. Fejlfoldning af visse proteiner forårsager en ændring af deres egenskaber samt funktion, hvilket kan medføre celledød, hvilket leder til neurodegenerative sygdomme. Cagla har studeret selv-samlingen af proteinet, ?-synuclein, der er associeret med Parkinson's sygdom, ved brug af forskellige biofysiske teknikker. ?-synuclein er et lille protein hvis fysiologiske rolle ikke er fuldstændig etableret. ?-synuclein er blevet undersøgt under påvirkning af forskellige faktorer, for at opnå en bedre forståelse for selv-samlingsprocessen, samt mekanismen bag Parkinsons sygdom, ved bl.a. at undersøge hvorledes fejlfoldningen og celledød kan stoppes af små-molekyler og antistoffer.

De nye forskningsresultater hjælper til at forstå hvordan selv-samlingen af bestemte typer proteiner er relevante for udvikling af sygdom, samt hvilke detaljer i denne proces øger dannelsen af giftige protein former.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylær Biologi og Genetik (MBG), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag, d. 27. juni 2018 kl. 13:15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, iNANO Auditoriet, iNANO Huset, Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 14, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: An aggregate by any other name: Factors controlling ?-synuclein oligomer formation and function.
Kontaktinfo: Cagla Sahin, e-mail: cagla@inano.au.dk, tel.: +45 28186082
Professor Frank Sobott, School of Molecular and Cellular Biology, Faculty of Biological Sciences, University of Leeds, United Kingdom
Professor Birthe Brandt Kragelund, Institut for Biologi, Københavns Universitet
Lektor Ditlev Egeskov Brodersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Professor Daniel Otzen, iNANO, Aarhus Universitet
Medvejledere:
Professor Emeritus Ian Max Møller, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Lektor Thomas J. D. Jørgensen, Institut for Biokemi og Molekylærbiologi, Syddansk Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.