Dario Fè: Innovationer indenfor planteforædling: Etablering af Genomisk Selektion i foderafgrøder

Ph.d.-forsvar, onsdag den 17. juni 2015. Dario Fè.

Dario Fè

Genomisk Selektion (GS) er en relativ ny teknologi, der allerede har revolutioneret dyreavlen, og som forventes at have en stor effekt i planteforædling. I modsætning til traditionel markørassisteret forædling, der fokuserer på specifikke gener, udnytter GS markørinformation over hele genomet til at estimere den genetiske værdi af enkeltindivider og familier. Fordelene ved GS inkluderer reduktioner i dyre og tidskrævende fænotypiseringsopgaver, højere genetisk fremdrift, samt simultan selektion for flere egenskaber. Indtil nu er GS primært blevet afprøvet i arter, der dyrkes som homogene sorter. For arter, der dyrkes i heterogene familier har undersøgelserne hidtil begrænset sig til teoretiske betragtninger.

Formålet med nærværende afhandling var at fastlægge grundlaget for implementering af GS i disse arter. Hertil gennemførte Dario Fè analyser af data fra et forædlingsprogram indenfor alm. rajgræs (Lolium perenne L.), som er den mest dyrkede fodergræs i tempererede områder. Gennem undersøgelserne anvendte Dario Fè forskellige statistiske modeller for at forudsige rajgræsfamiliernes fænotype på tværs af forskellige miljøer. Resultaterne viste gode perspektiver for implementering af GS i foderforædling, dels pga. stor genetisk variation, dels pga. stor akkurathed i forudsigelserne af mange egenskaber.

Ph.d.-studiet blev gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomer, Afd. for Molekylærbiologi og Genetik, Videnskab og teknologi, Aarhus Universitet, og ved DLF-TRIFOLIUM A/S, Research Division.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Dato: Onsdag den 17. juni 2015, kl. 12.00
Sted: Auditoriet, Aarhus Universitet, Foulum, Blichers Allé 20, 8830 Tjele
Afhandlingens titel: Establishing the basis for genomic prediction in perennial ryegrass
Kontaktinfo: Dario Fè, e-mail: dario.fe@mbg.au.dk, tlf.: 8715 4985, mobil: 9160 7127
Seniorforsker Mario Calus, Dyrvidenskabet gruppe, Wageningen UR, Holland
Seniorforsker Tom Ruttink, Institut for Jordbrugs- og Fiskeriøkonomiske forskning, Afd. for Plant Genetik og Fysiologi, ILVO, Belgien
Lektor Søren Borg (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Just Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejledere:
Seniorforsker Luc Janss, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Seniorforsker Christian Sig Jensen, DLF-TRIFOLIUM A/S
Planteforædler Morten Greve Pedersen, DLF-TRIFOLIUM A/S
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.