Drik mælk til julesnapsen og undgå leverskader

Et forskningssamarbejde mellem danske, japanske og amerikanske forskere har vist, at mælkeproteinet osteopontin kan bremse udviklingen af leverskader forårsaget af alkoholmisbrug.

Danske forskere har i samarbejde med forskningsgrupper fra Japan og USA vist, at mælkeproteinet osteopontin kan bremse udviklingen af leverskader forårsaget af alkoholmisbrug. Fra venstre: Esben Skipper Sørensen og Brian Christensen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet. (Foto: Lisbeth Heilesen)
Forsøg viser, at osteopontin fra mælk kan binde til visse inflammatoriske stoffer, der forekommer i leveren ved alkoholskader, og på den måde kan osteopontin måske hæmme inflammationen og forhindre leverskader (Foto: Colourbox)

Julefrokoster – med hvad dertil hører af julebryg og snaps – kan føre til en slem hovedpine dagen derpå. Hvor slemme disse gener end føles, så er det noget man hurtigt kommer sig over igen. Langt værre er det med de skader, der forårsages på leveren ved længere tids misbrug af alkohol.

I et nyligt studie, der er offentliggjort i tidsskriftet Hepatology, har forskere fra Aarhus Universitet i samarbejde med forskere fra Saitama Medical School i Japan og Mount Sinai School of Medicine i New York vist, at proteinet osteopontin kan modvirke leverskader forårsaget af alkoholmisbrug.

Osteopontin findes naturligt mange steder i kroppen, men er til stede i specielt høje koncentrationer i mælk. Osteopontin virker stimulerende på immunsystemet, og det udvindes derfor af mejeriindustrien til anvendelse i blandt andet modermælkserstatninger.

”I et tidligere studie har vi fodret mus med en diæt med et højt alkoholindhold og samtidigt givet musene et tilskud af osteopontin, der svarer til indholdet i mælk. Disse mus fik ikke de samme leverskader som mus, der fik den samme alkoholdiæt uden samtidigt at få osteopontin,” siger lektor og sektionskoordinator for Molekylær Ernæring ved Aarhus Universitet Esben Skipper Sørensen.

I det amerikanske laboratorium blev der efterfølgende fremavlet forskellige musestammer, der enten ikke kunne danne osteopontin, såkaldte ”knock-out” mus - eller ”transgene” musestammer, der dannede ekstra meget osteopontin i deres leverceller.

”Når disse mus blev sat på en alkoholdiæt kunne vi tydeligt se, at de mus, der udtrykte osteopontin i deres leverceller, havde meget mindre ophobning af fedt i leveren end mus, der ikke udtrykte osteopontin,” udtaler Esben Skipper Sørensen.

”Mekanismen bag dette er vanskelig at udtale sig om, men vi har lavet forsøg, der viser, at osteopontin fra mælk kan binde til visse inflammatoriske stoffer, der forekommer i leveren ved alkoholskader, og på den måde kan osteopontin måske hæmme inflammationen og forhindre leverskader,” slutter Esben Skipper Sørensen.

Millioner af mennesker på verdensplan lider af leverskader forårsaget af alkoholmisbrug. En fremtidig simpel behandling eller lindring af disse skader kunne måske udvikles baseret på resultaterne med mælkeprotein.

Link til den videnskabelige artikel i Hepatology.

Link til “research highlight” artikel i Nature Reviews Gastroenterology & Hepatology, om forskernes ovenstående resultater.

Link til relateret artikel af det samme forskerhold i American Journal of Physiology – Gastrointestinal and Liver Physiology.

Lektor Esben Skipper Sørensen
Institut for Molekylærbiologi og Genetik