Eva Arnspang Christensen modtager ung eliteforskerbevilling

Postdoc Eva Arnspang Christensen (36) fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik modtager den prestigefyldte bevilling 'Sapere Aude DFF - Ung Eliteforsker' på 2,245 mio. kr. fra Det Frie Forskningsråd for Natur og Univers (FNU) til sit forskningsprojekt ”Aquaporin assembly and regulation: studied by super-resolution imaging and single protein tracking.”

Eva Arnspang Christensen fra fået en bevilling på 2,245 mio. kr. fra ung eliteforskerprogrammet Sapere Aude til at lære avancerede mikroskopiteknikker ved National Institutes of Health i USA (foto: Lisbeth Heilesen)

- ”Det er en stor ære at blive udvalgt til Sapere Aude programmet. Jeg ser det både som en anerkendelse af mit hidtidige arbejde, men også som en vigtig motivationsfaktor for mit fremtidige arbejde,” udtaler Eva Arnspang Christensen. ”Bevillingen giver mig mulighed for at arbejde et år som gæsteforsker i Jennifer Lippincott-Schwartz’ laboratorium ved National Institutes of Health (NIH), MD, USA, der hører til blandt den absolutte elite inden for mikroskopering af levende celler,” forsætter Eva Arnspang Christensen.

Studier i avancerede mikroskopiteknikker

Med projektbevillingen fra FNU skal Eva Arnspang Christensen studere ”super-resolution” mikroskopiteknikker til brug for detektering af enkelte aquaporin molekyler i levende celler.

- Eva Arnspang Christensen udtaler: “ Det er af stor betydning, at jeg har fået denne bevilling. Kombinationen af at jeg kan tage til ”super-resolution” mikroskopiens kilde for at lære teknikken og derefter vende tilbage til Danmark for at sætte teknikken op er optimal for mit projekt og min videre forskningskarriere.“

Eva Arnspang Christensen er ansat som postdoc ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik på Aarhus Universitet i lektor Lene Niemann Nejsums forskningsgruppe via en bevilling fra Lundbeck Fonden.

- ”Samarbejdet med Jennifer Lippincott-Schwartz’ forskningsgruppe er en fantastisk mulighed. På NIH vil Eva lære de nyeste, avancerede mikroskopiteknikker, hvilket vil give os mulighed for at studere proteiner med en opløsning, der er 10 gange bedre, end hvad vi for øjeblikket kan præstere, samt mulighed for at følge enkelte proteiner i levende celler,” udtaler Lene Niemann Nejsum.

Efter opholdet i USA planlægger Eva Arnspang Christensen med sin Sapere Aude bevilling at sætte følgende super-resolution teknikker op ved Aarhus Universitet: 1) photoactivated localization microscopy (PALM), 2) livePALM og 3) Bleaching/blinking Localization Microscopy (BaLM).

Eva Arnspang Christensen har en ph.d.-grad fra 2010 i membran biofysik fra Syddansk Universitet, hvilket inkluderede et forskningsophold ved University of Sydney, Australien, samt McGill University, Montreal, Canada.

Om Sapere Aude

Sapere Aude er et karriereprogram, der sigter på at udvikle de dygtigste forskeres evner, nationalt og internationalt. Målet er at skabe karriereveje og at fastholde de mest talentfulde yngre forskere i forskningen. Læs mere om programmet.

Postdoc Eva Arnspang Christensen
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet