Evdoxia Karadoulama: Udforskning af det nukleære ’degradom’ – ny indsigt vedr. Exosomets indvirkning på cellekernens RNA metabolisme

Ph.d.-forsvar, torsdag den 5. marts 2020. Evdoxia Karadoulama.

Evdoxia Karadoulama

Evdoxia Karadoulama har studeret rollen af det nukleære RNA exosom og dets associerede proteiner i den humane cellekernes RNA metabolisme. Exosomet er et protein kompleks som nedbryder RNA og derfor er livsnødvendig for celle funktion. Exosomet tjener til at færdigmodne RNA samt til at fjerne uønskede transkripter. Evdoxia har studeret en ny nukleær exosom RNA nedbrydningsvej og identificeret dets RNA substrater. Hun har også forsket i den regulatoriske indvirkning af RNA exosomet under differentiering af stamceller. De nye forskningsresultater har bidraget til vores forståelse af den post-transkriptionelle kontrol af cellens genekspression.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 5. marts 2020, kl. 13.15
Sted: Bygning 1531, lokale 119, Auditorium D2, Institut for Matematik, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 116, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Udforsking af RNA exosomets funktioner og pathways
Kontaktinfo: Evdoxia Karadoulama, e-mail: evka@mbg.au.dk
Associate Professor Eivind Valen, Department of Informatics, University of Bergen, Norway
Senior Winton Group Leader Nicholas Luscombe, Francis Crick Institute, United Kingdom
Professor Finn Skou Pedersen (chair), Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University
Hovedvejleder:
Professor Torben Heick Jensen, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University
Medvejleder:
Professor Albin Sandelin, Department of Biology, Copenhagen University
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.