Femke van Diggelen: Karakterising af kompleksiteten hos α-synuclein oligomerer i kampen mod Parkinsons sygdom

Ph.d.-forsvar, fredag den 10. februar 2017. Femke van Diggelen.

Femke van Diggelen

Sammenklumpning af proteinet ?-Synuclein i oligomerer spiller en afgørende rolle for udviklingen af Parkinsons sygdom og er derfor interessant at se på. I løbet af sit ph.d.-studium fremstillede Femke van Diggelen oligomerer med docosahexaensyre (DHA) eller 4-hydroxynonenal (HNE), som er oligomerer, hvorom den videnskabelige litteratur er begrænset. Hun beskrev disse forskellige oligomerer ved at undersøge deres biofysiske, kemiske, dynamiske og funktionelle egenskaber. Senere anvendte hun disse oligomerer til at identificere cellulære bindingspartnere ved hjælp af en proteomics-baseret skærm, og hun fandt seks synaptiske proteiner, som muligvis bidrager til at øge oligomerernes giftighed.

De nye forskningsresultater udbygger vores nuværende viden om DHA- og HNE-modificerede ?-synuclein oligomerer og vil forhåbentlig bidrage til opdagelsen af nye sygdomsbekæmpende stoffer, som kan undertrykke de giftige interaktioner mellem oligomererne og deres giftige bindingspartnere.

Femke van Diggelen gennemførte en del af sit ph.d.-studium på Crossbeta Biosciences, Utrecht, Holland. Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 10. februar 2017 kl. 13.15
Sted:
Bygning 1514, lokale 213, Auditorium I, Institut for Kemi, Langelandsgade 140, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel:
Targeting ?-synuclein oligomers: The importance of characterisation
Kontaktinfo:
Femke van Diggelen, e-mail: f.vandiggelen@inano.au.dk, tlf.: +31 302538823

Professor Amitabha Chattopadhyay, Centre for Cellular & Molecular Biology, Hyderabad, Indien
Professor Niels Heegaard, Department Head at Department of Autoimmunology & Biomarkers, Statens Serum Institut, København; Department of Clinical Biochemistry; Clinical Institute, Odense Universitetshospital, Syddansk Universitet
Lektor Ken Howard (formand), iNANO, Aarhus Universitet

Professor Daniel Otzen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:

Dr. Armand Tepper, Crossbeta Biosciences, Utrecht, Holland
Sprog:
Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.