Forsker i influenzavaccine tildelt ung eliteforskerpris

Postdoc Nick Stub Laursen er tildelt en pris som Ung Eliteforsker af Det Frie Forskningsråd til at udvikle en universal influenzavaccine, så man ikke hvert år skal vaccineres med en ny vaccine.

Nick Stub Laursen er i øjeblikket udstationeret to år ved The Scripps Research Institute i Californien i forbindelse med sine studier i influenzavaccine.

Nick Stub Laursen, postdoc på Aarhus Universitet, er blandt de 45 unge forskere, som er udpeget som Ung Eliteforsker af Det Frie Forskningsråd. Han har modtaget et stipendium på 2,1 mio. kr., der er uddelt som en del af forskningsrådets forskerkarriereprogram Sapere Aude (Dare to know).

Nick Stub Larsens postdoc studier omhandler forskning i immunforsvaret med fokus på udvikling af en universal influenzavaccine.

Influenza skyldes en virusinfektion, som hvert år på verdensplan resulterer i 300.000-500.000 dødsfald. Der findes adskillige typer af influenzavirus, hvor hver type har en forskellig variant af proteinet HA på overfladen. En influenza-infektion forhindres bedst ved vaccination, hvor man vaccinerer med HA fra en type af virus, som man tror, vil cirkulere den kommende sæson.

Ved vaccination danner immunforsvaret såkaldte antistoffer, som kan binde til HA, hvilket resulterer i, at virus neutraliseres af immunforsvaret. Desværre har influenzavirus en evne til konstant at forandre sig og findes derfor hvert år i en ændret form. Dette betyder, at de antistoffer, som er dannet efter vaccination, oftest ikke vil være i stand til at genkende de nye former af HA, og immunforsvaret kan derfor ikke neutralisere det nye virus. Derfor skal man hvert år vaccineres med en ny vaccine.

Det har vist sig, at et fåtal af personer danner en gruppe af antistoffer, som kan binde til mange forskellige typer af HA og derved neutralisere adskillige typer af influenza. Specifikt hvor disse antistoffer binder til HA vides ikke. Ved at bestemme den atomare struktur af forskellige typer af HA bundet til sådanne antistoffer, vil man præcist kunne se, hvor og hvordan antistoffer binder til HA.

Denne information vil efterfølgende kunne benyttes til at forbedre de nuværende typer af vacciner med henblik på udviklingen af en universel influenzavaccine.

Nick Stub Laursen forsvarede sin ph.d.-grad ved instituttet i marts 2011 under vejledning af lektor Gregers Rom Andersen. Herefter fik han tildelt et postdoc stipendium fra Det Frie Forskningsråd | Natur og Univers (FNU) til at udføre sin forskning ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Som et led i sine studier er han fra august udstationeret i to år ved The Scripps Research Institute, San Diego, Californien, USA.

Postdoc Nick Stub Laursen
Institut for Molekylærbiologisk Institut, Aarhus Universitet