Forskningssamarbejde skal bidrage til forbedret vitamin B12 optag

I et tværfagligt samarbejde omfattende molekylærbiologisk grundforskning og kliniske forsøg vil danske og indiske forskere søge en forklaring på, hvorfor vitamin B12 optages mere effektivt fra mælk sammenlignet med ækvivalente mængder B12 i andre fødevarer. I samarbejde med Arla Foods Ingredients Group P/S og NGO’en The Global Alliance for Improved Nutrition skal disse undersøgelser tilvejebringe ny viden, der kan anvendes til udvikling og distribuering af mælkepulver, specielt egnet til forebyggelse og behandling af B12-mangel i udviklingslandene.

B12-vitaminmangel opstår ved utilstrækkelig indtagelse af animalske fødevarer. Da animalske produkter ofte er en begrænset ressource i udviklingslande, estimeres det, at op mod halvdelen af jordens befolkning ikke får tilstrækkeligt B12. B12-vitaminmangel medfører hos børn vækstretardering og reduceret kognitiv udvikling. Hos voksne optræder gang-, koordinations-, hukommelses- og koncentrationsbesvær, psykiske symptomer og blodmangel.

Projekt, der hedder ”Identification of a suitable milk-derived product, the consumption of which could prevent vitamin B12 deficiency (IMPROVIT) (www.improvit-project.com), støttes af Innovationsfonden (programkomiteen for Individ, Sygdom og Samfund) og Department of Biotechnology, India, med en samlet bevilling på 8,1 mio. kr. Desuden bidrager Arla Foods Ingredients Group P/S med 1 mio kroner. Projektperioden er treårigt og forventes afsluttet d. 1. april 2018.

IMPROVIT er en udvidelse af det igangværende TRIM projekt (http://trim-project.dk/), begge ledes af Christian W. Heegaard, The Protein Chemistry Laboratory, MBG. De øvrige IMPROVIT partnere er Institut for Klinisk Medicin, AUH, Department of Clinical Biochemistry and Department of Pathology, Deenanath Mangeshkar Hospital and Research Centre, Pune, Indien, The Global Alliance for Improved Nutrition, Nordic Partnership, og Arla Foods Ingredients Group P/S.

Seniorforsker Christian W. Heegaard
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet