Guido Grossi: Kontrol af enzymer ved brug af en DNA nano-boks

Ph.d.-forsvar, torsdag den 17. november 2016. Guido Grossi.

Guido Grossi

Enzymer fungerer som naturlige nanomaskiner, der er i stand til at fremskynde kemiske reaktioner, hvor substratmolekyler omdannes til produkter. Flere teknologiske metoder udnytter derfor enzymer i forskellig grad, da der endnu mangler en generel måde at kontrollere enzymers aktivitet på. I løbet af sine ph.d.-studier har Guido Grossi designet, konstrueret og karakteriseret en nanoskalaboks lavet af DNA, der kan indkapsle og kontrollere enzymer. Denne boks har solide vægge samt et system af låse, der kun kan åbnes ved nærvær af specifikke biologiske signaler. Når boksen åbnes, eksponeres det indkapslede enzym og aktiveres derved til at kunne konvertere substratmolekyler i opløsningen. I fremtiden kan sådanne DNA-boksstrukturer måske bruges til at udvikle avancerede applikationer og metoder inden for nano-medicin, bioteknologi og syntetisk biologi.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 17. november 2016 kl. 9.15
Sted:
Bygning 1532, lokale 122, Auditorium G2, Institut for Matematik, Ny Munkegade 118, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel:
DNA nanostructures to control enzymatic activities
Kontaktinfo: Guido Grossi, e-mail: ggrossi@inano.au.dk
Professor William Shih, Wyss Institute for Biologically Inspired Engineering, Harvard University, USA
Professor Christof M. Niemeyer, Karlsruhe Institute of Technology, Tyskland
Professor Daniel Otzen (formand), iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Lektor Ebbe Sloth Andersen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.