Henriette Kristina Søster Frislev: Anvendelse af celledræbende protein-fedtkomplekser

Ph.d. forsvar, fredag den 26. januar 2018. Henriette Kristina Søster Frislev

Henriette Kristina Søster Frislev

I løbet af sit ph.d.-studium har Henriette Frislev undersøgt en familie af komplekser, som består af protein og fedtsyrer fra mælk. Hypotesen var, at disse komplekser kunne bruges, som cancermedicin. Men Henriette Frislev observerede, at disse komplekser manglede stabilitet i blodbanen samt cancercelle-specificitet. Dette skyldes den ikke-selektive overførsel af celledræbende fedtsyrer til cellemembraner.

Ved at erstatte fedtsyren med andre fedtsyrer sænkes den celledræbende egenskab væsentligt. Disse komplekser blev vist at have potentialet til at kunne anvendes til 1) at berige fødevarer med D-vitamin og derved beskytte mod D-vitaminmangel og 2) at levere kolesterol til celler for at studere effekten af højt kolesterolniveau. Ved at gøre protein-fedtsyrekomplekser mere stabile kan deres anvendelighed udvides i fremtiden.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 26. januar 2018 kl. 13.15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, Auditoriet, iNANO-Huset, Gustav Wieds vej 14, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Exploring the potential of liprotides as a delivery and encapsulation system
Kontaktinfo: Henriette Frislev, e-mail: hsfrislev@inano.au.dk, tlf.: 2346 7514
Professor Jakob R. Winther, Department of Biology, Københavns Universitet
Professor Øyvind Halskau, Department of Molecular Biology, University of Bergen
Lektor Ken Howard (formand), iNANO, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Daniel Otzen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.